Αλκιβιάδης ΣιαράβαςMarketing, Communications and Corporate Citizenship Manager, KPMG στην Ελλάδα
Επιχειρήσεις & Know-how, Κοινωνική Επιχειρηματικότητα, Διεθνή
Η εταιρική κοινωνική ευθύνη (ΕΚΕ) είναι αδιαμφισβήτητα το πλέον «καυτό» θέμα στον επιχειρηματικό κόσμο. Μάλιστα, σύμφωνα με την πρόσφατη έρευνα CEO Outlook της KPMG, οι CEOs επενδύουν στην «ηγεσία με σκοπό» με ποσοστό 82%.
Εταιρείες όλων των μεγεθών ενθαρρύνονται και μερικές φορές υποχρεώνονται να γίνουν πιο κοινωνικά υπεύθυνες, το οποίο περιλαμβάνει δύο σημαντικά στοιχεία: 1) πράγματα που κάνει ένας οργανισμός στην κοινωνία και 2) πράγματα που κάνει ένας οργανισμός για την κοινωνία.
Η Νο1 συνιστώσα της κοινωνικής υπευθυνότητας απαιτεί από τις εταιρείες να μην επιβαρύνουν τις κοινότητες στις οποίες δραστηριοποιούνται. Δεν είναι αποδεκτό να ρυπαίνουν το περιβάλλον, να πουλάνε μη ασφαλή προϊόντα, να εκμεταλλεύονται κλπ. Ενώ το πρώτο συστατικό της ΕΚΕ αποτελεί ευθύνη όλων των οργανισμών, το δεύτερο συστατικό αποτελεί μια ευκαιρία. Με άλλα λόγια, οι οργανισμοί έχουν τη βασική ευθύνη να μην βλάπτουν, αλλά έχουν επίσης την ευκαιρία να προσφέρουν ουσιαστικά στην κοινωνία που δραστηριοποιούνται. Υπάρχουν τεράστια πλεονεκτήματα που απορρέουν από την οικοδόμηση ενός οργανισμού που κάνει περισσότερα από το να κερδίζει χρήματα. Η ένταξη του «σκοπού» και της επιστροφής της εταιρείας προς την κοινωνία ή την κοινότητα δίνει μεγάλη αξία στην επιχείρηση.
Ο βασικός σκοπός ύπαρξης της επιχείρησής σας είναι το θεμέλιο για ό,τι κάνετε και συνδέεται με τις αξίες του οργανισμού σας. Με βάση τον σκοπό σας, ποια είναι τα πράγματα που εσείς και οι συνάδελφοί σας εκτιμάτε περισσότερο; Εκτιμάτε την εκπαίδευση, τη δια βίου μάθηση, την καινοτομία, την εξαιρετική εξυπηρέτηση, την ανάπτυξη τεχνολογίας; Η αποσαφήνιση των αξιών σας είναι ένα σημαντικό πρώτο βήμα για τη σύνδεση της επιχείρησής σας με το περιβάλλον σας. Η συμμετοχή της κοινότητας/κοινωνίας θα πρέπει πάντα να ενισχύει την επωνυμία και τη φήμη της εταιρείας σας.
Το επόμενο βήμα είναι να σκεφτείτε τις βασικές δεξιότητες και τις βασικές ικανότητες του οργανισμού σας. Τι μπορεί να συνεισφέρει που άλλες επιχειρήσεις δεν μπορούν; Στη συνέχεια, κοιτάζοντας αυτήν τη λίστα, σκεφτείτε για ποιες δράσεις είστε οι πιο παθιασμένοι; Στη συνέχεια, με βάση την παραπάνω προτεραιοποίηση, εντοπίστε πιθανά έργα ή οργανισμούς που θέλετε να υποστηρίξετε, ή (ακόμη καλύτερα) διαμορφώσετε οι ίδιοι.
Καθώς η επιχείρησή σας αναπτύσσεται, πολλοί άνθρωποι θα σας προσεγγίσουν για να υποστηρίξετε τις πρωτοβουλίες τους. Επιλέξτε πιθανά έργα και δράσεις με βάση τον σκοπό, τις αξίες, τις δεξιότητες και το πάθος σας. Για να βρείτε τις καλύτερες «αντιστοιχίσεις», ξεκινήστε με μια ευρεία λίστα έργων πριν περιορίσετε τις επιλογές σας. Μια καλή χαρτογράφηση των πρωτοβουλιών θα σας βοηθήσει να κάνετε μια πιο σωστή και κυρίως ταιριαστή για τον οργανισμό επιλογή.
Τώρα πρέπει να επιλέξετε ένα ή περισσότερα έργα/δράσεις για υποστήριξη που ταιριάζουν εξαιρετικά με το brand σας, συμπεριλαμβανομένου του σκοπού, των αξιών, των δεξιοτήτων και του πάθους. Είναι σημαντικό να συνεργαστείτε με οργανισμούς που εξυπηρετούν το ίδιο προφίλ πελατών με εσάς. Για παράδειγμα, εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο των τροφίμων συνδέονται με έργα που αφορούν στην υγεία, τη διατροφή και τη φυσική κατάσταση. Επιπλέον, συμμετέχετε σε τοπικά έργα όποτε είναι δυνατόν. Όσο περισσότερη αλληλεπίδραση έχετε με άτομα στην περιοχή σας, τόσο μεγαλύτερη η ικανοποίηση που λαμβάνετε.
Βέβαια με μια σωστή αφήγηση μπορεί να συνδέσετε το σκοπό και τις αξίες σας και να επιλέξετε μια πιο απροσδόκητη επιλογή, η οποία πλέον του στοιχείου της έκπληξης, θα ταράξει τα νερά του κλάδου που κινείστε.
Οι οργανισμοί που «χτίζουν» δράσεις ΕΚΕ μπορούν να διαδραματίσουν τεράστιο ρόλο στην αντιμετώπιση των προκλήσεων που αντιμετωπίζουμε σε διάφορες συνθήκες. Πλέον όλοι οι κοινωνικοί εταίροι, το προσωπικό και οι καταναλωτές «απαιτούν» από τις επιχειρήσεις να αναδεικνύουν την ΕΚΕ τους και να επιστρέφουν τον πλούτο τους για καλό σκοπό στην κοινωνία και το περιβάλλον.