Ο Αντώνης Σαμοθράκης, CEO & Co-founder της εταιρείας, μιλάει στο Fortune Greece για το συναρπαστικό ταξίδι της επιχειρηματικότητας, για την εμπιστοσύνη των επενδυτών και για την αναγκαία στροφή στη μικροκινητικότητα.
Ο Αντώνης Σαμοθράκης είναι επιχειρηματίας από «κούνια», καθώς από πολύ μικρή ηλικία είχε το «βλέμμα» του στραμμένο στην αγορά. Έχοντας περάσει από πολύ πετυχημένα projects, όπως το efood, το 2019 ίδρυσε με τον Αντώνη Ζώη το instacar, με στόχο να δημιουργήσει μια νέα αγορά και μια νέα κουλτούρα στο leasing οχημάτων, παρέχοντας κυρίως ευελιξία και ευκολία. Και τα κατάφερε.
Η πορεία της εταιρείας αυτά τα πέντε χρόνια είναι αλματώδης, με την ομάδα να κερδίζει την εμπιστοσύνη των επενδυτών και μεγάλων εταιρειών, όπως η Autohellas και ο όμιλος Olympia της οικογένειας του Πάνου Γερμανού, που συμμετείχαν στον τελευταίο γύρο χρηματοδότησης ύψους 55 εκατ. ευρώ.
Πάνω και από τα χρήματα, το πιο βασικό για τον Αντώνη είναι οι αξίες που μοιράζεται το instacar με τους συνεργάτες του, οι συνέργειες που μπορούν να αναπτυχθούν και η προσήλωση στις ανάγκες της αγοράς, καθώς, όπως αναφέρει, το «instacar δημιούργησε μια νέα λογική στο leasing, αφαιρώντας από αυτό που ονομάζουμε παραδοσιακό leasing οχημάτων, τα στοιχεία που αποτρέπουν τους καταναλωτές να το επιλέξουν».
Στόχος για την επόμενη ημέρα είναι να δημιουργηθεί ένα ultimate brand για ό,τι χρειάζεται κανείς για τη χρήση ενός οχήματος, ένα «one stop app» το οποίο θα παρέχει το σύνολο των υπηρεσιών που σχετίζονται με αυτοκίνητο –από τη μίσθωση, μέχρι το service, την αλλαγή ελαστικών κ.ά.– και η ανάπτυξη υπηρεσιών συνολικά για την κινητικότητα στις πόλεις.
Ο Αντώνης Σαμοθράκης δηλώνει ευγνώμων που μπορεί και «ορίζει τα ταξίδια του» σε αυτή τη διαδρομή επιχειρηματικότητας και μιλάει στο Fortune Greece για τον επόμενο σταθμό του instacar.
Κατ’αρχάς, αυτό που θεωρώ ότι έχουμε καταφέρει τα τελευταία χρόνια είναι να δημιουργήσουμε μια νέα επιλογή για τους πελάτες, αυτή του ευέλικτου leasing, το οποίο τοποθετείται ανάμεσα στο παραδοσιακό leasing και την ενοικίαση αυτοκινήτου. Η επιλογή αυτή, μάλιστα, καταγράφει μια συνεχώς αυξανόμενη δυναμική γιατί έρχεται να αντιμετωπίσει τα χαρακτηριστικά του παραδοσιακού leasing που αποτελούν ανασταλτικό παράγοντα για μέρος των πελατών, όπως η αρχική δαπάνη για την απόκτηση οχήματος, οι καθυστερήσεις, η δέσμευση για τουλάχιστον τέσσερα χρόνια, οι διαδικασίες απόκτησης του οχήματος που σε κάποιες περιπτώσεις είναι χρονοβόρες ή πολύπλοκες. Το instacar από την πρώτη στιγμή βρέθηκε τόσο στο άνοιγμα της νέας αυτής αγοράς, όσο και στη δημιουργία της δυναμικής της. Θα έλεγα ότι ξεχωρίζουμε σε τρία βασικά στοιχεία: Στο μοντέλο που εφαρμόζουμε, το οποίο δίνει μια σημαντική ευελιξία στους πελάτες μας, στην ευκολία με την οποία ένας πελάτης μπορεί να αποκτήσει το νέο του όχημα, καθώς και στην αξιοποίηση της τεχνολογίας. Έχοντας δημιουργήσει το δικό μας fleet management tool, αλλά και το instadriver app, παρέχουμε ένα unique customer experience, το οποίο αποτελεί βασικό ανταγωνιστικό μας πλεονέκτημα.
Αυτό το οποίο εισήγαγε το instacar στην ελληνική αγορά είναι μια νέα μορφή leasing, η οποία στηρίζεται στην ευελιξία, την ευκολία και τη διαφάνεια. Αντώνης Σαμοθράκης, CEO & Co-founder
Στην πραγματικότητα, το πιο αποτελεσματικό μοντέλο leasing είναι αυτό που εξυπηρετεί καλύτερα τους καταναλωτές, τόσο σε επίπεδο λειτουργίας, όσο και στο επίπεδο της οικονομικής ευχέρειας. Αυτό το οποίο εισήγαγε το instacar στην ελληνική αγορά είναι μια νέα μορφή leasing, η οποία στηρίζεται στην ευελιξία, την ευκολία και τη διαφάνεια. Το παραδοσιακό leasing, όπως το ονομάζουμε, δημιουργεί μια δέσμευση για μια χρονική περίοδο τριών ή τεσσάρων ετών, χωρίς δηλαδή να μπορεί να μεταβάλλεται ανάλογα με τις εκάστοτε ανάγκες. Έχει μικρότερη εφαρμογή δε, εκ των πραγμάτων, σε ιδιώτες, στις μικρές και μικρομεσαίες επιχειρήσεις ή σε επιχειρήσεις που χρειάζονται οχήματα για μικρότερη χρονική περίοδο και απαιτεί μια διαδικασία τόσο χρονοβόρα, όσο και κοστοβόρα. Αυτό που προσφέρει το instacar είναι αμεσότητα και ευελιξία. Αμεσότητα τόσο στην απόκτηση οχήματος όσο και στην εξυπηρέτηση. Ευελιξία στις επιλογές, η οποία δίνει τη δυνατότητα στους καταναλωτές να προσαρμόζουν το όχημα στις ανάγκες τους. Σε αυτό αθροίζεται και η συνολική διαδικασία χρήσης του οχήματος, με τους οδηγούς να μπορούν να χρησιμοποιούν instadriver app για ανάγκες του οχήματος, όπως ο προγραμματισμός του service και η δήλωση κάποια ζημιάς, ανά πάσα στιγμή online. Ήδη γίνονται και άλλα βήματα για την αναβάθμιση της εμπειρίας με επιπρόσθετες παροχές για όποιον έχει όχημα από το instacar. Όσον αφορά το κοινό μας, θα έλεγα ότι απευθυνόμαστε σε όλους, ιδιώτες και επιχειρήσεις που θέλουν να εξυπηρετήσουν ανάγκες με συγκεκριμένο χρονικό ορίζοντα, όπως η παροχή σε στελέχη από το εξωτερικό ή ακόμη η υλοποίηση ενός project που απαιτεί τη χρήση οχήματος.
Το instacar είχε, από την πρώτη μέρα του σχεδιασμού του, ένα ξεκάθαρο και συμπαγές επιχειρηματικό πλάνο. Στην πρώτη φάση χρηματοδότησής μας θεωρώ ότι η ίδια η καινοτομία της υπηρεσίας που δημιουργήσαμε και ο σαφής προσανατολισμός της, σε επίπεδο κοινών και αντίστοιχα σε επίπεδο ανάπτυξης, ήταν οι βασικοί παράγοντες για να μας εμπιστευτούν σημαντικές εταιρείες και funds. Από την έναρξη της λειτουργίας μας ήταν περισσότερο από σαφές ότι το instacar ήρθε για να καλύψει ένα σημαντικό κενό στην αγορά, κάτι που αποτυπώνεται στην ανάπτυξή μας. Μαζί με την ανάπτυξη, έχουμε καταφέρει να εξελισσόμαστε, τόσο σε επίπεδο λειτουργίας όσο και σε επίπεδο υπηρεσιών. Αυτό θεωρώ ότι ξεχωρίζουν οι χρηματοδότες μας.
Στις αρχές του 2023 ανακοινώσαμε τον νέο γύρο χρηματοδότησης, ύψους 55 εκατ. ευρώ, για τη χρηματοδότηση της επιτάχυνσης της ανάπτυξής μας. Το σημαντικό στοιχείο εντούτοις, πέρα από το ύψος χρηματοδότησης είναι οι ίδιοι οι εταίροι. Πρόκειται για δύο κορυφαίες εταιρείες της αγοράς, την Autohellas και την Olympia, οι οποίες αποτελούν στρατηγικούς συνεργάτες μας και οι οποίες με τη συμμετοχή τους εκ νέου στη χρηματοδότηση του instacar, όπως άλλωστε και το Velocity.Partners, αποτυπώνουν την εμπιστοσύνη τους στο πλάνο ανάπτυξής μας. Στους επενδυτές μας προστέθηκε και το Elikonos 2 SCA SICAR, το οποίο συμμετέχει για πρώτη φορά, σε αυτόν τον γύρο χρηματοδότησης, στηρίζοντας τη δημιουργία της επόμενης ημέρας του instacar. Εκτός από τη χρηματοδοτική στήριξη, σίγουρα θέλουμε να επιδιώξουμε τη δημιουργία συνεργειών, έτσι ώστε να διευρύνουμε τις υπηρεσίες μας.
Το πλάνο για τα επόμενα βήματα της ανάπτυξής μας περιλαμβάνει 4 βασικούς πυλώνες: την περαιτέρω ανάπτυξη του συνδρομητικού μοντέλου οχημάτων στην Ελλάδα, τη δημιουργία του «one stop app» – θα παρέχει το σύνολο των υπηρεσιών που σχετίζονται με το αυτοκίνητο, από τη μίσθωση, μέχρι το service, την αλλαγή ελαστικών κ.ά–, την ανάπτυξη υπηρεσιών συνολικά για την κινητικότητα στις πόλεις, συμπεριλαμβανομένων των e-scooters, e-bikes και των οχημάτων μικροκινητικότητας, καθώς και την ενίσχυση του πλάνου εξωστρέφειας της εταιρείας, με την ανάπτυξη των υπηρεσιών της σε νέες αγορές, εκτός Ελλάδας αφότου πετύχουμε τους βασικούς μας στόχους εδώ. Εκτός από τους βασικούς πυλώνες ανάπτυξής μας, βρισκόμαστε σε μια διαδικασία να ενισχύουμε περαιτέρω την ορατότητα του brand μας, έχοντας συνάψει φέτος σημαντικές για εμάς συνεργασίες όπως αυτή με την ΚΑΕ Παναθηναϊκός. Αυτό που μπορώ να σας πω με σιγουριά είναι ότι βρισκόμαστε σε διαρκή κίνηση, θεωρώντας ότι έχουμε μια πολύ θετική συγκυρία τόσο για την αγορά μας όσο και για το instacar.
Το πλάνο το οποίο εφαρμόζουμε από την πρώτη μέρα, στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό στην ανάπτυξη συνεργειών. Βλέπουμε την ανάπτυξή μας στη βάση δύο πυλώνων: στην οργανική ανάπτυξη μέσα από τη διεύρυνση του πελατολογίου και των υπηρεσιών μας καθώς και μέσα από την ανάπτυξη συνεργασιών. Η Kineo, για παράδειγμα, μας δίνει τη δυνατότητα να διευρύνουμε τις επιλογές των πελατών μας, οι οποίοι μπορούν να αποκτήσουν πλέον οχήματα, πέρα των αυτοκινήτων, τη στιγμή που επιταχύνει τη στρατηγική μας να επενδύσουμε στη μικροκινητικότητα, μια τάση που βλέπουμε να αποκτά σημαντική δυναμική, τόσο στην Αμερική όσο και στην Ευρώπη. Η blueground αποτελεί επίσης ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα των συνεργειών που θέλουμε να αναπτύξουμε. Απευθυνόμαστε στο ίδιο κοινό, σε ανθρώπους δηλαδή που έχουν αυξημένη κινητικότητα και αναπτύσσουμε για αυτούς συνδυαστικές υπηρεσίες που τους δίνουν άμεσες, πρακτικές λύσεις. Τις επόμενες ημέρες θα ανακοινώσουμε και μια αντίστοιχη συνεργασία με την εταιρεία ενέργειας ΗΡΩΝ, και θέλω να πιστεύω ότι θα αναπτύξουμε και άλλες τέτοιες συνεργασίες το επόμενο διάστημα.
Η ελληνική καινοτομία και το οικοσύστημα των startups βρίσκονται σε μια σημαντική πορεία ανάπτυξης τα τελευταία χρόνια. Η παγκόσμια διόρθωση στην αξιολόγηση των startups πράγματι επηρέασε την επιχειρηματική κοινότητα σε όλο τον κόσμο, αναγκάζοντας πολλές επιχειρήσεις να αναθεωρήσουν τις προβλέψεις και τα σχέδιά τους. Τη θεωρώ όμως θετική «διόρθωση», καθώς αυτό που συνέβαινε πριν πιστεύω ότι διαστρέβλωνε την υγιή επιχειρηματικότητα. Ωστόσο, η ελληνική καινοτομία διαθέτει ακόμα σημαντικό δυναμικό και ευκαιρίες για ανάπτυξη. Υπάρχει μια ζωντανή κοινότητα startups στην Ελλάδα με πολλά υποσχόμενα project που εξελίσσονται. Η ανταγωνιστικότητα και η δυναμική των ελληνικών startups εξαρτώνται από πολλούς παράγοντες, όπως η κατάλληλη χρηματοδότηση, η καλή διαχείριση και η προσέλκυση ταλαντούχων ανθρώπων. H αλήθεια είναι ότι το ελληνικό οικοσύστημα καινοτομίας έχει δείξει ανθεκτικότητα. Έχει μάθει να είναι πιο αποτελεσματικό, αποδοτικό και δημιουργικό στις προσεγγίσεις του. Έχουμε μάθει να αξιοποιούμε το μέγιστο από τους διαθέσιμους πόρους και να δημιουργούμε υπεραξία σε μια αγορά με ιδιαιτερότητες. Αυτό είναι και το πλεονέκτημά μας.
55 εκατομμύρια σε χρηματοδότηση: Το instacar ανακοίνωσε την άντληση νέων κεφαλαίων, συνολικού ύψους 55 εκατ. ευρώ, τα οποία θα της επιτρέψουν την επιτάχυνση του στρατηγικού πλάνου ανάπτυξης της εταιρείας, για τα επόμενα χρόνια. Στον νέο κύκλο χρηματοδότησης, συμμετέχουν η Autohellas, ο όμιλος Olympia και το Velocity.Partners, καθώς και ως νέος επενδυτικός εταίρος το Elikonos 2 SCA SICAR.
Έχω τη χαρά στη μέχρι σήμερα πορεία μου να βρίσκομαι σε καινοτόμα projects, όπως το efood, πριν από μια δεκαετία ή πιο πρόσφατα το Petchef. Αυτά τα projects, όπως και το instacar έχουν ένα κοινό παρονομαστή, ο οποίος εμπεριέχει τέσσερις βασικές έννοιες: την καινοτομία, την τεχνολογία, τη λύση σε ένα πρακτικό ζήτημα, αλλά και το σύγχρονο περιβάλλον εργασίας. Όπως συχνά αναφέρω, ιδέες υπάρχουν πολλές. Αυτές που μπορούν να μεταφερθούν σε ένα business plan, από μια ενδιαφέρουσα ομάδα και δείχνουν ένα ξεκάθαρο path απόκτησης market share σε μια μεγάλη αγορά, είναι οι ιδέες που με ενδιαφέρουν. Ως απόρροια των παραπάνω, η δημιουργία του instacar προέκυψε από μια προφανή ανάγκη: θέλαμε να καλύψουμε το ακριβό rent a car για βραχυχρόνια χρήση άνω του ενός μήνα, και το παραδοσιακό leasing που είναι για 3 με 4 χρόνια με κλειστά συμβόλαια. Η αγορά έδειξε από την αρχή ότι είναι μεγάλη και οι υπάρχουσες λύσεις δεν ανταποκρίνονταν στις σύγχρονες ανάγκες καταναλωτών και επιχειρήσεων.
Δεν θα επικεντρωθώ σε μια στιγμή, αλλά θα πω ότι το ταξίδι της δημιουργίας είτε σε δικά μου projects είτε μέσω της συνεισφοράς μου σε project άλλων, είναι γεμάτο συναρπαστικές στιγμές και προσωπικά νιώθω ευγνώμων που το ζω και έχω τη δυνατότητα να «ορίζω τα ταξίδια μου».
Η συμβουλή μου είναι πριν δημιουργήσουν την εταιρεία τους να έχουν δημιουργήσει τις προσωπικές τους αξίες, να προσαρμόζονται με βάση την εμπειρία που θα αποκτούν στην πορεία τους και να μη παρεκκλίνουν εύκολα από τον στόχο, ανεξαρτήτως των πόσων «ναι» αλλά και «όχι» θα ακούσουν στη δουλειά τους.
Μια από τις καλύτερες συμβουλές που έχω ακούσει και ακολουθώ πιστά πάντα, είναι το “Done is better than perfect”.
Στην πορεία κάθε ανθρώπου στο επιχειρείν, κάθε διάκριση είναι μια επιβεβαίωση ότι ίσως κάτι κάνει σωστά. Είναι επίσης η στιγμή που αντιλαμβάνεται ότι δεν εκπροσωπεί μόνο τον εαυτό του, αλλά και όλους αυτούς που συμβάλλουν στην επιτυχία του ή αυτούς που ακολουθούν παράλληλη πορεία ανάπτυξης. Η επιλογή μου στη λίστα «40under40» και φέτος είναι μια προσωπική επιβεβαίωση, για τη μέχρι σήμερα πορεία μου, αλλά και μια υπενθύμιση ότι στην Ελλάδα έχουμε το ταλέντο να δημιουργούμε. Όποιος δεν δημιουργεί απλά δεν το θέλει αρκετά.
*Το άρθρο δημοσιεύεται στο νέο τεύχος Fortune που κυκλοφορεί στα περίπτερα και περιλαμβάνει τη λίστα 40UNDER40 2023.
**Φωτογραφίες: Σύλβια Διαμαντοπούλου