SHAREΟ CEO του kariera.gr, Θεόφιλος Βασιλειάδης, αποκαλύπτει το χαρακτηριστικό που κάνει τη διαφορά στην αγορά εργασίας
Aρχικά ας δούμε λίγο το διεθνές φαινόμενο απολύσεων. Νομίζω ότι είναι κάτι που στην Ελλάδα δεν συμβαίνει τόσο και δεν εκτιμώ ότι θα μας επηρεάσει προσεχώς. Εδώ οι εταιρείες στο σύνολό τους −και όχι μόνο οι μεγάλες εταιρείες Τεχνολογίας− δυσκολεύονται να βρουν προσωπικό και ταλέντα. Δύσκολα οι επιχειρήσεις βρίσκουν τους ανθρώπους που χρειάζονται. Πιστεύω ότι αυτό οφείλεται σε μια μεγάλη δομική αλλαγή της ελληνικής οικονομίας: έχουμε πλέον πολύ κόσμο εκπαιδευμένο σε λάθος αντικείμενα, και αντιστοίχως πολλές ανάγκες για εργαζομένους σε άλλα αντικείμενα. Άρα είμαστε μακριά από το να έχουμε καλύψει τις υφιστάμενες ανάγκες μας.
Επίσης, είμαι αρκετά σκεπτικιστής για το αν οι εργοδότες στην Ελλάδα κάνουν πράγματι τις απαραίτητες ενέργειες για να γίνουν εργοδότες επιλογής, ώστε να είναι δηλαδή ελκυστικοί προς τους υποψήφιους εργαζομένους. Δεν αρκεί οι CEOs να δίνουν την κατεύθυνση, αλλά απαιτείται ένα ολοκληρωμένο πλάνο ώστε οι εργαζόμενοι πρώτης γραμμής (στη Λιανική, στην Παραγωγή, στις Αποθήκες, ακόμα και στην Πληροφορική και αλλού) να νιώσουν ότι αυτό εφαρμόζεται απόλυτα στην πράξη. Και όμως, είμαι σίγουρος ότι οι εταιρείες έχουν την πρόθεση να έχουν ένα θετικό εργοδοτικό προφίλ.
Κάτι που ίσως πρέπει να εξετάσουμε είναι αν οι εταιρείες ψάχνουν με τον σωστό τρόπο προσωπικό και αν δίνουν τα χρήματα που θέλουν οι εργαζόμενοι. Νομίζω ότι όλοι θα ήθελαν να δίνουν υψηλότερες αμοιβές, φτάνει αυτό να φαινόταν στις καθαρές απολαβές του εργαζόμενου, σε αυτό που «μπαίνει στην τσέπη του». Στην Ελλάδα, για παράδειγμα, για κάθε 100.000 ευρώ που κοστίζει ένας εργαζόμενος σε μια εταιρεία στον κλάδο της Τεχνολογίας μόνο οι 45.000 πάνε στον εργαζόμενο. Ακόμα και στη Βουλγαρία η αναλογία για τον εργαζόμενο είναι πολύ καλύτερη.
Τρία στοιχεία χρειάζονται οι εταιρείες σήμερα: ανθρώπους που να μπορούν να πάρουν αποφάσεις χωρίς δεδομένα, να εστιάζουν την προσοχή τους στο έργο τους και να έχουν περισσότερες γενικές γνώσεις και κατανόηση της Οικονομίας.
Ας δούμε και το ερώτημα αν έχει αλλάξει το προφίλ των στελεχών που αναζητούν οι εταιρείες. Κάπου διάβασα ότι στην Αμερική πιο πιθανό είναι να γίνει κάποιος CEO αν είναι πάνω από 1,80 σε ύψος. Ακούγεται αστείο, αλλά αυτά είναι στερεότυπα τα οποία μπορεί να μας επηρεάζουν ακόμα και εμάς που ασχολούμαστε με το recruiting, έστω και ασυναίσθητα. Ας αναρωτηθούμε, λοιπόν, τι ζητούν οι εταιρείες σήμερα; Και τι θα ήταν καλό να ζητούν; Σε περιόδους αβεβαιότητας όπως αυτή, όπως κάθε περίοδος κρίσης, τα στελέχη θα πρέπει να μπορούν να παίρνουν πολλές φορές αποφάσεις χωρίς να έχουν στη διάθεσή τους τα απαραίτητα δεδομένα/data, γιατί μέχρι να συγκεντρώσει κανείς τα δεδομένα που χρειάζεται έχει έρθει η επόμενη κρίση. Δεύτερον, μεγάλο ζητούμενο στις μέρες μας είναι να μπορεί κανείς να κάνει… focus. Πιστεύω ακράδαντα ότι «focus is the new genius». Τι σημαίνει αυτό; Να καταφέρνουμε να μη διασπάται η προσοχή μας από τις αμέτρητες περισπάσεις που έχουμε όλοι γύρω μας, οθόνες, κινητά, Διαδίκτυο κ.λπ. Ακόμα και το να καταφέρνουμε να κάνουμε focus έστω για πέντε εικοσάλεπτα μέσα στην ημέρα είναι σημαντικό, και είναι κάτι που το ζητούν πολύ οι επιχειρήσεις. Και κάτι τελευταίο που το έχουμε αμελήσει: να μελετάμε, να παίρνουμε γενικές γνώσεις.
Παλιότερα οι CEOs μελετούσαν Ιστορία, Οικονομία, διάβαζαν Ισολογισμούς κ.λπ. Στη δική μας γενιά, μια γενιά στην οποία κυριαρχεί το specialization, ξεχνάμε να διαβάσουμε και να πάρουμε ευρύτερη γνώση. Για παράδειγμα, πριν από λίγα χρόνια ξαναπεράσαμε μια πληθωριστική κρίση. Έχουμε διαβάσει γι’ αυτή; Την έχουμε μελετήσει; Έχει κάτι να μας μάθει; Είναι σημαντικό να μελετάμε το παρελθόν, για να σκεφτούμε το πώς μπορούμε να αντιδράσουμε στο παρόν. Χρειαζόμαστε περισσότερες γενικές γνώσεις και μεγαλύτερη γνώση της Οικονομίας. Αυτά τα τρία ζητούμενα, βλέπω να χαρακτηρίζουν την εποχή μας.
Δείτε σε βίντεο όλη τη συζήτηση του Θεόφιλου Βασιλειάδη με τον Τάσο Ζάχο, στο πλαίσιο του CEO Initiative Forum 2022
*Φωτογραφία: Προσωπικό αρχείο
**Το άρθρο δημοσιεύται στην ειδική έκδοση του CEO Initiative 2022, που κυκλοφορεί Παρασκευή 23/12 μαζί με την ετήσια έκδοση του Fortune Greece με τις μεγαλύτερες εταιρείες στην Ελλάδα