Η ενεργειακή κρίση έχει δημιουργήσει νέες συνθήκες, επιβαρύνοντας αρκετούς κλάδους της οικονομίας. Ανάμεσα σε αυτούς και τον τουριστικό τομέα. «Η ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος δέχεται ακόμη ένα πλήγμα, αν αναλογιστεί κανείς ότι το κόστος ενέργειας στην Ελλάδα είναι υψηλότερο από αυτό σε ανταγωνίστριες χώρες», αναφέρει στο Energia.gr ο Διευθύνων Σύμβουλος στον Όμιλο Aldemar Resorts και Αντιπρόεδρος Β’ του Δ.Σ. της Ελληνικής Ένωσης Επιχειρηματιών (ΕΕΝΕ), κ. Αλέξανδρος Αγγελόπουλος.
Ο κ. Αγγελόπουλος τονίζει πως η ενεργειακή κρίση έπιασε πολλές επιχειρήσεις του τουριστικού κλάδου απροετοίμαστες και το άμεσο κόστος δεν αποφεύγεται, υπογραμμίζοντας την ανάγκη ένταξης σε προγράμματα επιδοτούμενα για την μετάβαση σε μια περισσότερο πράσινη οικονομία.
1) Βρισκόμαστε εν μέσω μιας παρατεταμένης ενεργειακής κρίσης. Πόσο έχει επηρεάσει τις τουριστικές επιχειρήσεις;
Η ενεργειακή κρίση επηρεάζει το σύνολο της οικονομίας και κατ’ επέκταση τον κλάδο της φιλοξενίας, αλλά και τον τουρισμό. Το θέμα είναι ότι δεν μπορεί να εκτιμηθεί το μέγεθος, ούτε και η έκταση που θα πάρει το ζήτημα, αφού μιλάμε για τον ευρύτατο και με πολλά πλοκάμια κλάδο της φιλοξενίας. Θα ακριβύνουν οι μεταφορές με άγνωστες συνέπειες στην καταναλωτική συμπεριφορά, θα ανέβει το κόστος της ενέργειας στα ξενοδοχεία – κόστος που αποτελεί το δεύτερο σημαντικότερο μετά το εργατικό, θα επηρεαστεί το κόστος παραγωγής πρώτων υλών σε όλο το φάσμα των προμηθευτών των ξενοδοχείων. Ο κλάδος της φιλοξενίας είναι τόσο ευρύς , που μια ενεργειακή κρίση τον επηρεάζει από κάθε άποψη.
2) Οι τουριστικές επιχειρήσεις θα πρέπει να προσαρμοστούν στους στόχους της Ε.Ε. για τη μείωση των εκπομπών άνθρακα έως το 2030 και να επενδύσουν στις «πράσινες» πηγές ενέργειας; Έχουν δοθεί επαρκή κίνητρα;
Μοναδική λύση η εξοικονόμηση και η ένταξη σε προγράμματα επιδοτούμενα για την μετάβαση σε μια περισσότερο πράσινη οικονομία. Προφανώς και έπρεπε να είχε γίνει ήδη, αλλά και τα κίνητρα να είναι πιο άμεσα και εύκολα προσβάσιμα σε όλους. Νομοσχέδια όπως το net metering θα δώσουν κίνητρα σε αρκετούς να μεταβούν στην επόμενη μέρα, αλλά και προγράμματα όπως το ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ μπορούν άμεσα να βοηθήσουν στην μείωση της κατανάλωσης που είναι κύριο ζητούμενο για άμεσα αποτελέσματα. Δυστυχώς, η κρίση έπιασε πολλούς απροετοίμαστους και το άμεσο κόστος δεν αποφεύγεται. Η ανταγωνιστικότητα δε του ελληνικού τουριστικού προϊόντος δέχεται ακόμη ένα πλήγμα, αν αναλογιστεί κανείς ότι το κόστος ενέργειας στην Ελλάδα είναι υψηλότερο από αυτό σε ανταγωνίστριες χώρες. Προϋπόθεση για να ανταποκριθεί η Ξενοδοχία, είναι να σταματήσει να αντιμετωπίζεται σαν μέρος ενός προβλήματος, αλλά ως ο σημαντικότερος και πλέον διευρυμένος κλάδος της οικονομίας, που συνεισφέρει πέραν του 25% στο ΑΕΠ.
3) Όπως φαίνεται η υγειονομική κρίση θα μας επηρεάζει και τους επόμενους μήνες. Ποιά είναι η κατάσταση που διαμορφώνεται στον τουριστικό κλάδο;
Έχω επανειλημμένως επισημάνει ότι οι τουριστικές ροές στη χώρα μας είναι σαν το γύρισμα της μπάλας στη ρουλέτα. Μέχρι αυτή να «κάτσει» δεν πρέπει να μιλάμε για νούμερα, πολύ περισσότερο που τα νούμερα αυτά λανθασμένα παρουσιάζονται από τη σκοπιά των αφίξεων, χωρίς να γίνεται επαρκής ανάλυση για τα ποιοτικά τους χαρακτηριστικά. Αρκεί να αναλογιστεί κανείς ότι το 2021, κάποιες περιοχές κινήθηκαν ικανοποιητικά από τον Ιούλιο και μετά και άλλες δεν είχαν τις πτήσεις για να καλύψουν τις ανάγκες τους. Με τη μετάλλαξη «Ο» είναι πια ξεκάθαρο ότι πρέπει και να περιμένουμε και κυρίως να αποφύγουμε επικοινωνιακές κορώνες που θίγουν ευθέως και την αξιοπιστία μας , αλλά κυρίως τη νοημοσύνη μας. Αυτή τη στιγμή οι κρατήσεις έχουν πάλι παγώσει με τα κρούσματα πανευρωπαϊκά να είναι σημαντικά αυξημένα. Υπομονή, σύνεση και ομόνοια λοιπόν.
– Λίγα λόγια για τον Αλέξανδρο Αγγελόπουλο
Ο Αλέξανδρος Ν. Αγγελόπουλος, (1972), είναι Διευθύνων Σύμβουλος στον Όμιλο Aldemar Resorts, στον οποίο δραστηριοποιείται από το 1994. Κάτοχος πτυχίου στη Διοίκηση Επιχειρήσεων και μεταπτυχιακού τίτλου στο Διεθνές Management από το Πανεπιστήμιο της Βοστόνης.
Με μακρόχρονη εμπειρία στον τουρισμό και την επιχειρηματικότητα, έχει έντονη δραστηριότητα σε οργανισμούς και επιχειρηματικές ενώσεις. Είναι Αντιπρόεδρος Β’ του ΔΣ της Ελληνικής Ένωσης Επιχειρηματιών (ΕΕΝΕ), Μέλος Δ.Σ. στο Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος, όπου διετέλεσε και Πρόεδρος της Επιτροπής Περιβαλλοντικής Πολιτικής (έως το 2018) και Γενικός Γραμματέας στην Ένωση Ξενοδόχων Ηρακλείου, Κρήτης (από το 2018 έως και σήμερα).
Είναι Μέλος Δ.Σ. του Συμβουλίου Ανταγωνιστικότητας της Ελλάδας και της Επιτροπής του Sustainability Development Center on Governance and Public Law. Ταυτόχρονα, συμμετέχει στις ομάδες εργασίας «Γαστρονομικού Τουρισμού» και «Βιώσιμης Τουριστικής Ανάπτυξης», πρωτοβουλίες του Υπουργείου Τουρισμού.
Από το 2010 είναι Επίτιμος Πρόξενος της Ουκρανίας για την Πελοπόννησο.
Στηρίζοντας ενεργά τα νέα στελέχη συνεργάζεται με ακαδημαϊκούς φορείς και επιχειρηματικές δράσεις. Τα Ακαδημαϊκά Έτη 2019-2020 και 2020-2021 διδάσκει το μάθημα «Βιώσιμη Ανάπτυξη στον Τουρισμό» στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα Βιοικονομίας, Κυκλικής Οικονομίας και Βιώσιμης Ανάπτυξης του Πανεπιστημίου Πειραιά.
Το 2021, αναδείχθηκε ως «Υπεύθυνος Ηγέτης Βιωσιμότητας» στα Hellenic Responsible Business Awards μέσα από κλειστή ψηφοφορία της κριτικής επιτροπής τόσο για τις δράσεις και το όραμά του, όσο και για την ενεργή συμμετοχή και επιρροή του σε θέματα Βιωσιμότητας.