Για την Αντιπρόεδρο του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΞΕΕ) και Πρόεδρο του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ζακύνθου, κα Χριστίνα Τετράδη, ο τουρισμός είναι ένας κλάδος, ο οποίος ευνοεί τη γυναικεία απασχόληση, αλλά και την αυτοαπασχόληση, καθώς υπάρχουν αρκετές γυναίκες ιδιοκτήτριες ξενοδοχείων στην Ελλάδα και το ποσοστό τους μεγαλώνει χρόνο με το χρόνο.
Όπως τονίζει η κα Τετράδη στο powergame.gr, η φιλοξενία, ως έννοια είναι γένους θηλυκού και ταιριάζει στην ιδιοσυγκρασία των γυναικών, οι οποίες δεν είναι πλέον μόνο καμαριέρες, αλλά αναρριχώνται και σε υψηλότερες διοικητικά θέσεις διότι έχουν μάθει να βλέπουν τη δουλειά, αλλά και τη ζωή πιο κυκλικά.https://a711a98a3b0ba7ff0770800c3f390bd5.safeframe.googlesyndication.com/safeframe/1-0-38/html/container.html
«Ο χώρος του τουρισμού χρειάζεται μια πιο κυκλική θεώρηση και σίγουρα οι γυναίκες προσεγγίζουν τα πράγματα μέσα από αυτό το πρίσμα. Βέβαια, ο αριθμός των γυναικών σε θέσεις ευθύνης θα μπορούσε να είναι μεγαλύτερος. Σκεφτείτε ότι στη Ζάκυνθο είμαι η μόνη γυναίκα στο Διοικητικό Συμβούλιο του ξενοδοχειακού επιμελητηρίου, ενώ στο ΞΕΕ, από τα 37 συνολικά άτομα, μόλις τα 7 είναι γυναίκες. Μιλάμε δε για έναν Θεσμό με ιστορία πάνω από 80 χρόνια ο οποίος για πρώτη φορά το 2018 με εξέλεξε την ως την πρώτη γυναίκα Αντιπρόεδρο!» λέει χαρακτηριστικά η κα Τετράδη. Πατήστε ΕΔΩ για να δείτε τα στοιχεία της γυναικείας απασχόλησης στον τουρισμό.
Δίνοντας μια πρώτη εκτίμηση αναφορικά με το πώς θα κυλήσει η τρέχουσα τουριστική σεζόν, με τον πόλεμο στην Ουκρανία να βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη και να απλώνει ένα πέπλο φόβου και σε άλλες Ευρωπαϊκές χώρες, η κα Τετράδη αναφέρει πως υπάρχει ένα μικρό πάγωμα στις κρατήσεις, όμως μέχρι στιγμής δεν έχουν γίνει καθόλου ακυρώσεις. Οι Βρετανοί πηγαίνουν πολύ καλά, οι Γερμανοί ανεβαίνουν μέρα με τη μέρα, ενώ εξαιρετικά κινείται και η Γαλλική αγορά με την οποία το νησί της Ζακύνθου χτίζει δεσμούς τα τελευταία τρία χρόνια. Αυτή που φοβούνται είναι η Πολωνική αγορά, η οποία θα κληθεί να απορροφήσει και το μεγαλύτερο μέρος των Ουκρανών προσφύγων επισημαίνει η κα Τετράδη.
«Όλοι διαψευστήκαμε καθώς περιμέναμε ότι ο πόλεμος μεταξύ Ουκρανίας και Ρωσίας θα διαρκούσε λίγες ημέρες. Εκπλαγήκαμε από την δύναμη και τη σθεναρή αντίσταση που έδειξαν οι Ουκρανοί. Θεωρούμε ότι αυτές οι δύο αγορές είναι χαμένες για φέτος, ενώ επιπτώσεις θα υπάρχουν και στην Πολωνική αγορά αφού μαζί με τη Ρουμανία είναι οι πιο κοντινές χώρες που θα απορροφήσουν και το μεγαλύτερο αριθμό προσφύγων. Πέρυσι που δεν μπορούσαν να έρθουν οι Άγγλοι στη χώρα μας, οι Πολωνοί ήταν Νο1 αγορά για την Ζάκυνθο. Προς το παρόν δεν έχουμε ακυρώσεις, όμως επηρεάζεται ο ρυθμός των κρατήσεων».
Προσθέτει πως οι Tour Operators εξακολουθούν να ζητούν παράταση της εκπτωτικής πολιτικής που εφαρμόζεται για τα early bookings, η οποία κανονικά έληγε στις 31 Ιανουαρίου. «Οι μεγάλοι πράκτορες πιέζουν για διατήρηση των εκπτώσεων στα συμβόλαια με τους Έλληνες ξενοδόχους, πολύ πριν ξεσπάσει ο πόλεμος. Η αίσθησή μας είναι ότι οι Ευρωπαίοι θα ταξιδέψουν όπως και να ‘χει, εν αντιθέσει με τους Αμερικάνους οι οποίοι αντιλαμβάνονται την Ευρώπη σαν μια χώρα και θεωρούν ότι όλα τα Κράτη κινδυνεύουν, ανεξάρτητα από το πόσο κοντά ή μακριά βρίσκονται στην Ουκρανία».
Ως ανάχωμα στον εισερχόμενο τουρισμό θα λειτουργήσει ο εγχώριος πληθυσμός ο οποίος έχει αρχίσει σιγά σιγά να κάνει τη δική του έρευνα αγοράς πριν επιλέξει σε ποιο ελληνικό νησί θα περάσει τις διακοπές του. Ήδη σε κάποια, μικρότερου μεγέθους, νησιά όπου ο αριθμός των καταλυμάτων είναι περιορισμένος, η προσφορά και η ζήτηση είναι αντιστρόφως ανάλογες και οι τιμές έχουν αρχίσει να παίρνουν την ανιούσα, κάνοντας πολλούς να πιστεύουν ότι τη “νύφη” θα κληθεί να πληρώσει ο Έλληνας τουρίστας.
«Θα πρέπει επιτέλους να σταματήσει να αναπαράγεται ο μύθος ότι τον Έλληνα πελάτη δεν το προσέχουν. Οι ξενοδόχοι γνωρίζουν πολύ καλά ότι είναι αυτός που ξοδεύει τα περισσότερα χρήματα, γι’ αυτό και τον φροντίζουν. Έπειτα το διαδίκτυο δεν αφήνει περιθώρια διακρίσεων σε ό,τι αφορά την τιμολογιακή πολιτική. Καθένας μπορεί να ελέγξει εάν τον κοροϊδεύουν ή όχι».
Η εκτίμηση της Αντιπροέδρου του ΞΕΕ είναι ότι η φετινή θα είναι μία πολύ διαφορετική χρονιά από τις προηγούμενες που διεξήχθησαν υπό καθεστώς πανδημίας, παρότι μας σκιάζει ψυχολογικά ο πόλεμος. Εξηγείς πως διατηρείται η αισιοδοξία σε επίπεδο εισερχομένων τουριστών, όμως στο τραπέζι μπαίνει το υψηλό κόστος της ενέργειας που συμπαρασύρει με τη σειρά του το κόστος των ταξιδιωτικών πακέτων (ακτοπλοϊκά – αεροπορικά εισιτήρια, κουζίνες εστιατορίων στα ξενοδοχεία κ.α.). Επίσης, θα πρέπει να λάβουμε υπόψη μας πως όλη αυτή η κατάσταση θα επηρεάσει το κόστος ζωής της μέσης οικογένειας.
«Αυτή τη στιγμή η ενέργεια κινείται στο +80% και όλο το κόστος διατροφής και διαβίωσης μπορεί να φτάσει έως και στο + 50%. Ως ξενοδόχοι ήδη παρατηρούμε ελλείψεις προϊόντων σε σιτηρά, μακαρόνια, ακόμη και στα πουλερικά. Μέχρι πέρυσι δεν ξέραμε αν θα έχουμε πελάτες για να δουλέψουμε και πλέον προβληματιζόμαστε για το πώς θα ανταπεξέλθουμε οικονομικά εάν έχουμε περισσότερους πελάτες από αυτούς που μπορούμε να αντέξουμε» καταλήγει η κα Τετράδη.
Τέλος, αποκαλύπτει πως αυτή τη στιγμή το ΙΤΕΠ διεξάγει έρευνα ώστε να αποτυπώσει τις επιπτώσεις του Ρωσο-Ουκρανικού πολέμου στην ελληνική τουριστική αγορά.