Με χρήση στις μεταφορές, τη βιομηχανία και τη ναυτιλία.
Στη δημιουργία ενός ενεργειακού κόμβου πράσινου υδρογόνου, μίας ‘’κοιλάδας’’ υδρογόνου από τον όρο hydrogen valley, που χρησιμοποιείται ευρέως στο εξωτερικό, ο οποίος θα συμβάλλει στην κάλυψη ενεργειακών αναγκών με πράσινο αποτύπωμα στόχευει το Eunice Group, με τη σύμπραξη σημαντικων partners από την ακαδημαϊκή και εμπορική ενεργειακή κοινότητα και με τη γενναία χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Πρόκειται για το έργο κοιλάδας υδρογόνου, με την επωνυμία Crave H2, το οποίο ξεκινά τις επόμενες ημέρες στην περιοχή Αθερινόλακκος στη Σητεία της Κρήτης, μια περιοχή με μεγάλη ενεργειακή σημασία τα τελευταία χρόνια, με στόχο την ολοκλήρωσή του στην επόμενη πενταετία.
Σύμφωνα με τον Αντιπρόεδρο της Eunice, Γιώργο Πεχλιβάνογλου, «πρόκειται για ένα έργο πρωτοποριακό, το οποίο θα ανοίξει το δρόμο για το πως το πράσινο υδρογόνο μπορεί να ενταχθεί στην πραγματική οικονομία, με στόχους την δημιουργία και αποθήκευσή του για χρήση στις μεταφορές, όπως πχ στα λεωφορεία, στη ναυτιλία, με χρήση στον θαλάσσιο χώρο και στη δημιουργία αποθηκευτικού χώρου για τη μετατροπή του σε ρεύμα».
Κατά όσα υπογράμμισαν τα στελέχη της εταιρείας, ο όμιλος Εunice είναι ο συντονιστής και leader της κοινοπραξίας του έργου, με τη λίστα των partners να συμπληρώνουν η Industrie De Nora, ιταλική πολυεθνική που αναπτύσσει προηγμένα συστήματα ηλεκτρόλυσης, η Ballard Power Systems Europe, κατασκευαστής προϊόντων κυψελών καυσίμου PEM σε ποικίλες αγορές και εφαρμογές, η Περιφέρεια Κρήτης συμμετέχοντας ενεργά στις ρυθμιστικές, κοινωνικές και πολιτικές πτυχές του έργου.
Στο έργο, επίσης συμμετέχουν η Solmar Tours, το Politecnico di Torino, ένα κορυφαίο τεχνολογικό πανεπιστήμιο της Ευρώπης, το Εθνικό Κέντρο Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΕΚΕΤΑ), καθώς και το ερευνητικό τμήμα του Διαχειριστή του Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΔΕΔΔΗΕ).
Ειδικά η Solmar Tours, μία από τις μεγαλύτερες ταξιδιωτικές εταιρείες στην Κρήτη και στη χώρα θα είναι εκείνη που θα είναι ο πρώτος ‘’αποδέκτης’’ της ενέργειας που θα παραχθεί, αφού θα διαθέτει το πρώτο λεωφορείο που θα κινηθεί με πράσινο υδρογόνο, με αντοχή ακόμα και 600 χλμ, αρκετά περισσότερα από την ηλεκτρική φόρτιση.
Οι προκλήσεις δε που δημιουργεί η υλοποίηση του hydrogen valley είναι ο σχεδιασμός του, καθώς δεν υπάρχει προτέρη εμπειρία, η αδειοδότηση, τόσο περιβαλλοντική, όσο και πολεοδομική, ενώ θα έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον και από άποψη κατασκευής, όσο και ασφάλειας.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η Ελλάδα, με την δημιουργία της συγκεκριμένης κοιλάδας θα είναι το πρώτο κράτος μέλος της ΕΕ με δύο κοιλάδες, εκκινώντας την υλοποίηση ενός σχετικού δικτύου στη χώρα μας τα επόμενα χρόνια.
Σύμφωνα με στέλεχος της Περιφέρειας Κρήτης, «πρόκειται για το μεγάλο στοίχημα της τρέχουσας δεκαετίας, τόσο από άποψη παραγωγής όσο και αποθήκευσης υδρογόνου, ουσία η οποία είναι ψηλά στην ατζέντα των ενεργειακών εργων της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Το συνολικό ύψος της επένδυσης θα φτάσει τα 11 εκατ. ευρώ, ενώ όταν ολοκληρωθεί θα έχει ισχύ 5 ΜW. Παράλληλα, δε, με τη δημιουργία του Crave H2, θα υπάρχει και μια ακόμα επένδυση φωτοβολταϊκου από την Εunice, που θα λειτουργήσει λειτουργήσει υποβοηθητικά με ισχύ 3 MW.
Σε σχέση με τις θέσεις εργασίας που θα δημιουργήσει, σύμφωνα με όσα τονίστηκαν σε σχετική ερώτηση του ΒusinessNews.gr, δεν υπάρχει ακόμα σαφές πλαίσιο από την εταιρεία, ωστόσο το μεγαλύτερο μέρος του θα προέρχεται από το ερευνητικό προσωπικό των συνεργατών και από την Ελλάδα.
Παράλληλα, δόθηκε διαβεβαίωση από την Εunice ότι παρά το γεγονός ότι το δίκτυο του ΔΕΔΔΗΕ στην Κρήτη μπορεί στη διάρκεια του έργου να μην αντέξει, δεν υπάρχει περίπτωση ακύρωσης ή εγκατάλειψης του Crave H2.
Άλλα δύο μεγάλα έργα υδρογόνου τα επόμενα χρόνια
Το έργο Crave H2 είναι άλλο ένα έργο το οποίο αναδεικνύει την προσπάθεια της Ελλάδας να μπει στην αγορά ανάπτυξης πράσινου υδρογόνου, μια συζήτηση που άνοιξε ακόμα περισσότερο μετά την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία.
Σημειώνεται, ότι σε γραμμή εκκίνησης βρίσκεται και το έργο «Trieres» για τη δημιουργία μίας Κοιλάδας Υδρογόνου μικρής κλίμακας στο διυλιστήριο της Motor Oil στην Κόρινθο.
Στο 4ετές project συμμετέχουν άλλες 26 εταιρείες (μεταξύ των οποίων Fulgor, Solaris, Avin, ΔΕΗ, ΟΣΥ κ.ά. ) και άλλοι φορείς (Περιφέρεια Πελοποννήσου, Δήμος Λουτρακίου κ.ά.) από έξι χώρες, θα λάβει 8 εκατ. ευρώ από την ΕΕ και εκτιμάται ότι θα κινητοποιήσει επενδύσεις από 115 έως 408 εκατ. ευρώ με μόχλευση. Το υδρογόνο που θα παραχθεί θα δοκιμαστεί σε διάφορες εφαρμογές όπως π.χ. στη βιομηχανία, σε ηλεκτροκίνητο πλοίο, σε υδρογονοκίνητα οχήματα, στην ηλεκτροδότηση ελλιμενισμένων πλοίων κλπ.
Επίσης, κόμβος καινοτομίας για πράσινο υδρογόνο και αποθήκευση ενέργειας αναμένεται να υλοποιηθεί και στη Δυτική Μακεδονία (Η2-HUB), ένα έργο για το οποίο έχει ήδη εξασφαλιστεί χρηματοδότηση 18 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με πληροφορίες του ΒusinessNews.gr θα περιλαμβάνει ένα cluster (συστάδα εταιρειών) υδρογόνου με έδρα το Εθνικό Κέντρο Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΕΚΕΤΑ) στην Πτολεμαΐδα, μια ηλεκτρονική πλατφόρμα εφαρμογών τεχνολογιών υδρογόνου και ένα Κέντρο Σπουδών Υδρογόνου στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας.