Aν και ακούγεται εντελώς τεχνικό, ο ψηφιακός μετασχηματισμός αντανακλά εν τέλει αξίες, όπως είπε σε συζήτηση πάνελ του CEO Initiative 2021 που συντόνισε ο Βασίλης Σαμούρκας, Deputy Editor Fortune Greece, ο Κυριάκος Πιερρακάκης, Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Ο κ. Πιερρακάκης αναφέρθηκε στην προσπάθεια να τεθεί στο επίκεντρο η εφαρμογή απλών τεχνολογιών υπέρ του πολίτη σημειώνοντας ότι η ψηφιακή διακυβέρνηση είναι το μέσο, όχι ο σκοπός. “Είναι service design, σχεδίαση υπηρεσιών. Παίρνω τις διαδικασίες του κράτους και τις σχεδιάζω εκ νέου για να είναι ανθρωποκεντρικές. Ένα κράτος που ζητάει από τους ανθρώπους να πάνε 10-20 φορές σε ένα γκισέ, δεν είναι για όλους. Είναι ένα κράτος που δεν δουλεύει καλά”, σημείωσε χαρακτηριστικά εξηγώντας της σκέψη που υπήρχε εδώ και δεκαετίες, να λυθεί αυτό το πρόβλημα και να μην είναι το κράτος στο επίκεντρο της εξίσωσης, αλλά ο πολίτης.
Στα εμβόλια, όπως είπε, υπήρχε το πλεονέκτημα του σχεδιασμού του εθνικού εμβολιασμού από το μηδέν. Αυτό ήταν «προνόμιο», καθώς όπως εξήγησε το να αλλάζεις διαδικασίες είναι πιο απαιτητικό και δύσκολο. “Το gov.gr μαρτυρά ότι όλο αυτό δουλεύει. 1.300 διαδικασίες προσφέρονται ήδη και αυτό είναι μόνο η αρχή. Ξεκινήσαμε ήδη με το γνήσιο της υπογραφής και με τα ιδιωτικά συμφωνητικά, και συνεχίζουμε με πολλές άλλες υπηρεσίες. Όλος αυτός ο ψηφιακός μετασχηματισμός που αφορά το δημόσιο είναι εδώ και θα συνεχιστεί. Είναι πράγματα που έπρεπε να έχουν επιτευχθεί εδώ και χρόνια, είναι θέματα της Τρίτης Βιομηχανικής Επανάστασης”, πρόσθεσε ο κ. Πιερρακάκης τονίζοντας ότι η Τέταρτη Βιομηχανική Επανάσταση θα επηρεάσει ραγδαία τα οικονομικά μοντέλα των χωρών στον κόσμο, με μεγάλη ταχύτητα και η χώρα προετοιμάζεται γι’ αυτό.
“Θεμελιώνουμε τη διαλειτουργικότητα. Θα ανακοινώσουμε την Εθνική Στρατηγική για την Τεχνητή Νοημοσύνη. Με όλες τις νέες εφαρμογές στα δίκτυα 5ης γενιάς και την τεχνητή νοημοσύνη, δεν θα είμαστε παρατηρητές ή μιμητές της εξέλιξης, αλλά κάτι παραπάνω”, τόνισε μιλώντας για τους ανθρώπινους πόρους, τους Έλληνες μηχανικούς που καινοτομούν στη χώρα. Εμφανίστηκε έτσι αισιόδοξος ότι θα πετύχουμε αυτό που θέλουμε βήμα-βήμα, πλατφόρμα-πλατφόρμα, λύση-λύση.
“Η μεγάλη δύναμη αλλαγής είναι η Τέταρτη Βιομηχανική Επανάσταση. Η δεύτερη δύναμη είναι τα δημογραφικά χαρακτηριστικά, η αύξηση του προσδόκιμου ζωής. Το πλαίσιο εκπαίδευση-εργασία-σύνταξη δεν υπάρχει πια”, σύμφωνα με τον κ. Πιερρακάκη που τόνισε ότι η μεγάλη πρόκληση είναι η εξοικείωση του πληθυσμού με τις νέες υπηρεσίες. “Θέλουμε να σχεδιάσουμε προγράμματα reskilling με στοχευμένο τρόπο. Η κάθε εταιρεία είναι πολύ καλύτερη στο να εκπαιδεύει τους νέους εργαζομένους από τα κράτη. Και πρέπει να απαντήσουμε στο ερώτημα αυτό σε επίπεδο εκπαιδευτικής πολιτικής μέσα στις επόμενες δεκαετίες”, πρόσθεσε.
Εξήγησε μάλιστα ότι η απάντηση που οφείλει να δίνει ένας κρατικός λειτουργός στο ερώτημα της ασφάλειας του ψηφιακού συστήματος δεν μπορεί να είναι μια μαξιμαλιστική δήλωση. “Παντού υπάρχει ρίσκο”, τόνισε και οφείλουμε διαρκώς να κάνουμε upgrade στα συστήματά μας και να μην πολυδιαφημίζουμε τις αλλαγές αυτές. Στο πλαίσιο αυτό αναφέρθηκε στην Εθνική Στρατηγική για την Κυβερνοασφάλεια και στην προσπάθεια για συνεχή βελτίωση.
Αναφερόμενος στο Ταμείο Ανάκαμψης τόνισε ότι είναι το Σχέδιο Μάρσαλ της εποχής και επιτρέπει στη χώρα να εφαρμόσει τη στρατηγική της Βίβλου του Ψηφιακού Μετασχηματισμού. Μιλώντας για τις δυσκολίες σημείωσε ότι τα προωθούμενα έργα πρέπει να δημοπρατηθούν, κάτι που γίνεται κάθε εβδομάδα με νέους διαγωνισμούς. Αναφορικά με τις ενστάσεις, είπε ότι επειδή μεγαλώνει η πίτα, δεν υπάρχει κίνητρο στους συμμετέχοντες για ενστάσεις ενώ τόνισε ότι από την εποχή του Σχεδίου Μάρσαλ έχει να δει η χώρα τέτοιας κλίμακας δράσεις.
Τόνισε εν κατακλείδι ότι στα νέα έργα που σχεδιάζονται δίνεται έμφαση στην καλύτερη εμπειρία του πολίτη με την πιο άμεση τεχνολογία. “Ένα απλό SMS άλλαξε όλη την εμπειρία και όλο το «ζουμί» είναι να βάζει κανείς τον πολίτη στο επίκεντρο”, πρόσθεσε.
Από την πλευρά του ο Ευάγγελος Γκιζελής, CEO, Gizelis Robotics, έθεσε στον υπουργό το ερώτημα πόσο καλά θωρακισμένο είναι το ψηφιακό σύστημα από έναν επίδοξο χάκερ, σημειώνοντας ότι όλα τα αναπτυξιακά προγράμματα πολλών επιχειρήσεων και της δικής του αντιμετωπίζουν μια μεγάλη απειλή: το ανθρώπινο δυναμικό. “Ο αυτοματισμός είναι μονόδρομος όσον αφορά την υλοποίηση των αναπτυξιακών προγραμμάτων. Αν δεν υπάρξουν οι ανθρώπινοι πόροι δεν θα μπορέσουν να υλοποιηθούν αυτά τα προγράμματα” τόνισε. Όπως είπε, όπου έχουν τοποθετηθεί αυτοματιστικά συστήματα στις παραγωγικές διαδικασίες, έχει συμβεί το αντίθετο: το προσωπικό έχει αυξηθεί. Επίσης η επιχείρηση επιβιώνει, παραμένει ανταγωνιστική, έρχονται νέες θέσεις εργασίας σε άλλους τομείς, robotics, AI, παράδοση. “Ο αυτοματισμός είναι μονόδρομος, είναι η νέα εποχή της ψηφιακής επανάστασης. Κι όποια εταιρεία δεν το συνειδητοποιήσει, θα την προσπεράσουν οι υπόλοιπες”, είπε εν κατακλείδι.
Ο Νίκος Δημάκος, Partner, Head of Consulting, KPMG, εξήγησε πώς το RRF θα λειτουργήσει για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και ποιές θα είναι οι προκλήσεις. Εξήγησε ότι οι υπηρεσίες σχεδιάζονται με τρόπο που να μπορεί να κάνουν reach out στους καταναλωτές και με τρόπο που να είναι engaging. “Στο επίκεντρο βλέπουμε όλες τις επιχειρήσεις να μιλάνε για το customer experience και το customer engagement για να μπορούν να είναι αποτελεσματικές στις λειτουργίες τους”, πρόσθεσε.
Ο Δημήτρης Μανιάτης, CEO, Upstream, άνθρωπος που έχει σπουδάσει πληροφορική και είδε το όφελος της τεχνολογίας στη ζωή του, όπως είπε ο ίδιος, σήμερα για να εισέλθει στο συνέδριο χρησιμοποίησε ένα ευρωπαϊκό πιστοποιητικό και ταξίδεψε στη Βραζιλία με αυτό το πιστοποιητικό. Ο κ. Μανιάτης ανέφερε αυτές τις εμπειρίες για να σημειώσει ότι πολύ δύσκολα χτίζεται η εμπιστοσύνη που ανέφερε νωρίτερα ο κ. Πιερρακάκης. Στο επίκεντρο, όπως είπε, είναι οι Έλληνες μηχανικοί. “…Είμαι ένας απ’ αυτούς, και η ελληνική οικονομία πρέπει να παράξει περισσότερους”, τόνισε για να προσθέσει ότι η Ελλάδα είναι πιο ανεπτυγμένη από πολλές αναδυόμενες αγορές. “Η πρόσβαση στο διαδίκτυο είναι αναφαίρετο κοινωνικό δικαίωμα, σαν το ρεύμα στο σπίτι. Στις αναδυόμενες αγορές, το ποσοστό της συμπερίληψης ανθρώπων στον ψηφιακό μετασχηματισμό είναι πολύ μικρότερο. Κι όταν αυξάνεται το ποσοστό αυτό βλέπεις πολλά οφέλη παντού”, κατέληξε.
Ο Κωνσταντίνος Στρουμπάκης, Founder & CEO, Apifon, ρωτήθηκε για την εφαρμογή της τεχνολογίας του sms και τη στρατηγική της εταιρείας του. Όπως είπε, “το reach out για μας στον χώρο του messaging έχει την εξής διάσταση: προσπαθήσουμε να αγκαλιάσουμε με την τεχνολογία τις επιχειρήσεις και τον κόσμο για να εστιάσουμε στην εμπειρία και όχι στο spamming. Το ζήτημα είναι να προσφέρουμε καλύτερη εμπειρία μέσα από την τεχνολογία”.