Πολιτισμός και φιλοξενία είναι έννοιες αλληλένδετες, ριζωμένες στο DNA της bluegr – Οι επιδόσεις του Τουρισμού, οι κίνδυνοι και οι… δειλές και αμήχανες κυβερνήσεις.
«Μήπως οι διακοπές θα γίνουν αγαθό πολυτελείας και για λίγους;» αναρωτιέται η Τζίνα Μαμιδάκη, διευθύνουσα σύμβουλος της bluegr Hotels & Resortsσε συνέντευξή της στο Fortune Greece. Αποτιμώντας τα δεδομένα στο οικονομικό περιβάλλον εν μέσω κρίσεων και μπροστά στον κίνδυνο ύφεσης της ευρωπαϊκής οικονομίας, μιλά για δειλές και αμήχανες κυβερνήσεις, αδύναμες να προστατεύσουν μια σειρά από κλάδους της οικονομίας από την επισιτιστική και ενεργειακή ανασφάλεια. Εμφανίζεται, πάντως, αισιόδοξη ότι τα τουριστικά έσοδα θα είναι αυξημένα 10% φέτος συγκριτικά με το 2019 και διαβλέπει μια σαφή προτίμηση των τουριστών στα 5άστερα, σε συνδυασμό με ανερχόμενες τάσεις, όπως είναι το slow travelling, το solo travelling και ο τουριστικός εθελοντισμός.
Μιλά, επίσης, για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη με λόγια του Καζαντζάκη και περιγράφει τον πολιτισμό και τη φιλοξενία ως έννοιες αλληλένδετες στο DNA της bluegr, που αγαπάει το μέτρο και υπηρετεί το κάλλος και την αρετή, όπως το εννοούν ο Σωκράτης και ο Πλάτωνας.Remaining Time-0:00FullscreenMute
Ας σημειωθεί ότι στο Minos Beach art hotel, που θα ενταχθεί στα μνημεία νεότερης ξενοδοχειακής αρχιτεκτονικής, η τέχνη έχει ενεργό ρόλο στην εκμαίευση πνευματικών διαλόγων και απόψεων για τα σύγχρονα πράγματα. Όραμα της διοίκησης είναι να μεταφερθεί και στο Minos Palace, το οποίο προσφέρεται για land art, αλλά και στο Candia Park village, με τη μορφή ενός Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης.
Η πανδημία και η νέα κρίση έχουν αλλάξει τα δεδομένα στον Τουρισμό. Μπορείτε να μας περιγράψετε κάποιες από τις νέες τάσεις;
Η πανδημία άλλαξε ολοκληρωτικά τον τρόπο που ταξιδεύουμε και έδωσε τον απαραίτητο χρόνο ώστε να εδραιωθούν αλλαγές και να αναδειχθούν νέες τάσεις, όπως ο βιώσιμος Τουρισμός, η αναζήτηση πιο αυθεντικών και ολιστικών εμπειριών, καθώς και η πολιτιστική αναζήτηση, ενισχύοντας την ανερχόμενη τάση «slow travelling». Όλα αυτά συμβάλλουν στην ανάπτυξη των τοπικών κοινοτήτων, καθώς βοηθούν τον ταξιδιώτη να γνωρίσει πραγματικά και εις βάθος τον προορισμό του. H αύξηση της δημοτικότητας του «solo travelling» και της εξ αποστάσεως εργασίας (digital nomads), του τουριστικού εθελοντισμού, η προτίμηση 5άστερων ξενοδοχείων, η επιλογή υψηλότερης κατηγορίας δωματίων, καθώς και η σταδιακή απεξάρτηση από τους μεγάλους ταξιδιωτικούς πράκτορες διαμορφώνουν σταδιακά ένα εντελώς νέο τοπίο στον Τουρισμό.
Πώς μπορεί η χώρα να αξιοποιήσει ευκαιρίες στο νέο περιβάλλον;
Η μετα-Covid εποχή, καθώς και η εποχή του ρωσοουκρανικού πολέμου, προσφέρουν ευκαιρίες ανασυγκρότησης, που η χώρα oφείλει να τις αξιοποιήσει. Η αναζήτηση λύσεων σε εναλλακτικές μορφές ενέργειας, όπως ηλεκτρική, υδροηλεκτρική και αιολική, σε συνδυασμό με έργα υποδομών, είναι απαραίτητη εδώ και τώρα! Αντί να επιδοτούνται πάροχοι και νοικοκυριά με 7 δισ. ευρώ, που θα την χαρακτήριζα μάλλον κοντόφθαλμη στρατηγική, ας δοθούν κίνητρα και ώθηση σε εφαρμογή νέων μορφών ενέργειας, για χάρη των σημερινών και των μελλοντικών γενεών. Επίσης, θα πρότεινα μια πιο συνετή και οραματική στρατηγική επενδύσεων, και όχι απλή άντληση κεφαλαίων με «υποσχετικές», που οδηγεί σε έντροπες αρχιτεκτονικές υπερπαραγωγές καταστρέφοντας την ομορφογεννήτρα φύση και δεν συμβάλλει στην αύξηση του ΑΕΠ μας.
Είμαστε εγκλωβισμένοι σε έναν δείκτη χρέους προς το παραγόμενο εθνικό προϊόν μας 200%, μεταθέτοντας βάρη στις μελλοντικές γενιές.
Βρισκόμαστε στο μέσον περίπου της τουριστικής σεζόν και οι πληροφορίες μιλούν για ρεκόρ εσόδων στον Τουρισμό, παρά την απουσία επισκεπτών από Κίνα και Ρωσία -δύο σημαντικές αγορές- και με επιμήκυνση της σεζόν. Ποια είναι τα μηνύματα από τις δραστηριότητες της bluegr;
Αυτήν τη στιγμή η bluegr ειναι εισοδολογιακά 10% υψηλότερα απο την αντίστοιχη περίοδο του 2019, με τα 5άστερα ξενοδοχεία μας να απολαμβάνουν μεγαλύτερες αυξήσεις, ενώ το οικογενειακό μας ξενοδοχείο τις χαμηλότερες. Αυτό, πιστεύω, αποτελεί μια γενική αποτύπωση του φετινού τουριστικού κλίματος στην Ελλάδα. Θα τολμούσα να πω ότι μια αύξηση 10% στα τουριστικά έσοδα του 2019, που ήταν 18 δισ. ευρώ, είναι εφικτή για τη φετινή τουριστική περίοδο.
Πάντως, οι γεωπολιτικές εξελίξεις, λόγω των παρενεργειών στην εφοδιαστική αλυσίδα, έχουν «φρενάρει» επενδύσεις στην Ελλάδα. Πώς αξιολογείτε τον αναδυόμενο κίνδυνο στην αγορά φιλοξενίας ειδικότερα; Προβλέπετε ανάσχεση της ανάπτυξης λόγω της ενεργειακής κρίσης και της διαταραχής στην εφοδιαστική αλυσίδα;
Δυστυχώς, είμαστε όλοι θεατές ενός θεάτρου με κακή διανομή ρόλων, ενώ οι δειλές και αμήχανες κυβερνήσεις είναι απούσες για ακόμα μία φορά. Πιστεύω πως όλοι οι κλάδοι της οικονομίας είμαστε θύματα της επισιτιστικής και ενεργειακής ανασφάλειας που κυριαρχεί.
Ο μεγαλύτερος κίνδυνος αφορά, όμως, τον ίδιο τον καταπονημένο καταναλωτή. Ποια θα είναι η συμπεριφορά του το 2023, μετά από ενάμιση χρόνο αυξημένων ενεργειακών λογαριασμών και κόστους αγαθών; Μήπως οι διακοπές θα γίνουν αγαθό πολυτελείας και για λίγους;
Η ύφεση της ευρωπαϊκής οικονομίας καραδοκεί, οι γραμμές παραγωγής περιορίζονται και η Ευρώπη παραπαίει.
Εστιάζοντας στον όμιλο bluegr, είναι σαφές ότι φέρετε μεν ένα σημαντικό «όνομα» στον χώρο της ξενοδοχειακής βιομηχανίας, αλλά ταυτόχρονα έχετε δημιουργήσει κι ένα προσωπικό αποτύπωμα που φέρνει επιπλέον αξία στο brand bluegr. Τι είναι πιο κρίσιμο στο success story: η ποιοτική εκπαίδευση και διαρκής μάθηση ή η έμπνευση από τις αξίες της προηγούμενης γενιάς και την πολιτιστική κληρονομιά;
Θα ξεκινήσω με ένα απο τα αποφθέγματα του Νίκου Καζαντζάκη, που αποτελεί και την έμπνευσή μας.
«Το πρώτο σου χρέος, είναι να νιώσεις μέσα σου όλους τους προγόνους. Το δεύτερο, να φωτίσεις την ορμή τους και να συνεχίσεις το έργο τους. Το τρίτο σου χρέος, να παραδώσεις [στις επομενες γενιές] τη μεγάλη εντολή να σε ξεπεράσουν».
Για εμάς στην bluegr, ειναι σημαντικό να αφήσουμε το κοινωνικό μας αποτύπωμα και να σκυταλοδρομήσουμε το κουτί των αξιών μας στις μελλοντικές γενιές. Άλλωστε, αυτό είναι και η βιώσιμη ανάπτυξη. Αξίες ήθους, σωφροσύνης, μεγαλοψυχίας, πάθους, ανδρείας, δικαιοσύνης και μετριοφροσύνης. Αξίες Πλάτωνα, Αριστοτέλη και των αγαπημένων μεγάλων Στωικών.
Δυστυχώς, σήμερα μοιραζόμαστε συχνότερα την εικόνα μας και σπανιότατα τον εαυτό μας. Εκφραζόμαστε με υπερκαταναλωτισμό και βιοηδονές, αντί για μια πραγματική αγωνία του τι κάνω, τι προσφέρω και πως μπορώ να γίνω καλύτερος. Είμαστε μια κουκκίδα στον πλανήτη Γη, του άστρου Ήλιου, που σαν και αυτόν υπάρχουν άλλα 100 δισ. άστρα σε 100 δισ. γαλαξίες.
Όραμά μας είναι να αποτελούμε πηγή έμπνευσης για τις επόμενες γενιές και σημείο αναφοράς για τον χώρο της τέχνης και του πολιτισμού.
Παρά ταύτα, κοιτάμε τα πόδια μας και αυτοθαυμαζόμαστε. Είμαστε ψωνισμένοι μικρομέγαλοι. Βαθιά ολίγιστοι! Στην bluegr πιστεύουμε στην αναγκαιότητα της φιλοσοφίας. Αποφεύγουμε τον λευκό θόρυβο των επαίνων και των χειροκροτήματων. Γράφουμε με το έργο μας, αλλά και με τη νεκροψία μας, όπως συνηθίζω να λέω, και όχι με αφυδατωμένους βερμπαλισμούς.
Πιστεύουμε στους ολιστικούς ηγέτες και υπάλληλους, γι’ αυτό τον λόγο επενδύουμε στην καλλιέργεια και την εκπαίδευση του προσωπικού μας για να τους κάνουμε ευδαίμονες.
Αγαπάμε το μέτρο. Υπηρετούμε το κάλλος, με βάση την καλοσύνη κατά Πλάτωνα, την Αρετή κατά Σωκράτη και το ηθικά τέλειο κατά bluegr.
Η αρχιτεκτονική μας εμπνέεται από την απλότητα και την ομορφιά της φύσης. Τολμάμε να κατατάξουμε ένα απο τα ξενοδοχεία μας, το Minos Beach art hotel, στα μνημεία νεότερης ξενοδοχειακής αρχιτεκτονικής για να μείνει αλώβητο από μελλοντικές επενδυτικές επιδρομές.
Υπηρετούμε την αριστεία με συστήματα διακυβέρνησης και αυτοβελτίωσης. Παραφράζοντας τον Όσκαρ Γουάιλντ, «η bluegr έχει απλά γούστα: ικανοποιείται πάντα με το καλύτερο». Άλλωστε, η καλλιέργεια της αρετής οδηγεί στη σοφία, η σοφία οδηγεί στη μεγαλοσύνη, και αυτή με τη σειρά της στην ευτυχία.
Καθώς μιλάμε για βασικές αρχές της βιώσιμης ανάπτυξης, μπορείτε να μας δώσετε κάποια στοιχεία για τη σύνδεση της αριστείας με την τέχνη όπως εκφράζεται στις δράσεις του Ιδρύματος Γεωργίου & Αριστέας Μαμιδάκη;
Το Ίδρυμα Γ&Α Μαμιδάκη, με κεντρικό πυλώνα την καλλιτεχνία και τον πολιτισμό, επινοεί, συντονίζει και υλοποιεί δράσεις που στηρίζουν τη δημιουργία νέων έργων τέχνης και προωθούν τη σύγχρονη δημιουργία, την ελεύθερη καλλιτεχνική έκφραση και την αέναη παιδεία. Όραμά μας να αποτελούμε πηγή έμπνευσης για τις επόμενες γενιές και σημείο αναφοράς για τον χώρο της τέχνης και του πολιτισμού. Με τα χρόνια, το Ίδρυμα έχει προωθήσει τον πολιτισμό μέσω τριών σημαντικών Συμποσίων Τέχνης (1988, 1990 και 1993), ομαδικών και ατομικών εκθέσεων και αναθέσεων site specific έργων.
Επιπλέον, μέσω πληθώρας εκπαιδευτικών προγραμμάτων, θέλουμε να εμπνεύσουμε τις δημιουργικές δυνάμεις της νέας γενιάς προσφέροντας έδαφος για μάθηση, πειραματισμό και εξέλιξη. Υλοποιούμε πρωτοβουλίες και δραστηριότητες, με σκοπό την εξοικείωση μικρών και μεγάλων με τη σύγχρονη τέχνη και πολιτισμό: σειρές σεμιναρίων με θέμα την ελληνική μυθολογία, εκπαιδευτικές ξεναγήσεις, και καλλιτεχνικά εργαστήρια για μαθητές σε συνεργασία με σχολεία της Κρήτης. Η θέσπιση του Βραβείου Τέχνης το 2019 προσφέρει την ευκαιρία σε σύγχρονους καλλιτέχνες να δημιουργήσουν εικαστικό έργο που θα παραμείνει σε μόνιμη έκθεση στο Sculpture Garden, το οποίο απαριθμεί περισσότερα από 50 έργα, και θα ενταχθεί σε μια σημαντική πολιτιστική κληρονομιά.
Στην bluegr πιστεύουμε στην αναγκαιότητα της φιλοσοφίας. Αποφεύγουμε τον λευκό θόρυβο των επαίνων και των χειροκροτήματων.
Τέλος, το Art Residency αποσκοπεί στην ανάπτυξη δικτύων συνέργειας και συνεργασίας, και στην ώσμωση ανθρώπων από τον χώρο της τέχνης και του πολιτισμού. Η τέχνη στο Minos Beach art hotel είχε και συνεχίζει να έχει ενεργό ρόλο στην εκμαίευση πνευματικών διαλόγων και απόψεων για τα σύγχρονα πράγματα. Όραμά μας είναι, σε λίγα χρόνια, να τη μεταφέρουμε και στο Minos Palace, το οποίο προσφέρεται για land art, αλλά και στο Candia Park village, με τη μορφή ενός Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης.
Εν κατακλείδι, η τέχνη και ο πολιτισμός είναι στοιχεία της εταιρικής κουλτούρας στη bluegr;
Πολιτισμός και φιλοξενία είναι έννοιες αλληλένδετες, ριζωμένες στο DNA της bluegr. Αποτελούν τους δύο βασικούς πυλώνες τους οποίους υπηρετούμε πιστά με αριστεία, καθοδηγούμενοι από θεμελιώδεις αξίες, όπως αυθεντικότητα, σεμνότητα και ήθος.