Πειραιώτης με καταγωγή από τη Χίο και την Κεφαλονιά. Σαν να λέμε: η θάλασσα είναι συνυφασμένη με τη ζωή του. Μπορεί οι σπουδές του (Φιλοσοφία και Ανθρωπολογία) να όρισαν προς στιγμήν μια άλλη επαγγελματική πορεία, εντούτοις πρώτα η δημοσιογραφία και πρωτίστως ο χώρος του yachting και του θαλάσσιου τουρισμού ήταν αυτός που καθόρισε την επιλογές του.
Ο Γεράσιμος Γερολυμάτος μιλάει στο Andro για το δημιούργημά του, το ONDECK, ένα περιοδικό για το Σκάφος και τη θαλάσσια αναψυχή, τις πλεύσεις του στο εξωτερικό, ενώ καταθέτει και την άποψή του για τον ελληνικό τουρισμό.
«Η νέα κυβέρνηση και το επιτελείο του Υπουργείου τουρισμού με το οποίο έχουμε μια καλή σχέση θα πρέπει απλά να κάνει τη δουλειά του».
– Ποια είναι η φιλοσοφία που διέπει το Ondeck; Τo ONDECK είναι ένα μέσο υψηλής αισθητικής που προσφέρει όλο το φάσμα των επικοινωνιακών εργαλείων, έντυπη και ηλεκτρονική έκδοση, Social Media, web portal, διοργάνωση events. Bρίσκεται κατά το ήμισυ στο εξωτερικό και στο κέντρο των εξελίξεων. Ο στόχος είναι να έχει η αγορά του yachting και του θαλάσσιου τουρισμού ένα διεισδυτικό, διεθνές και υψηλής αισθητικής Μέσο προβολής και επικοινωνίας στο εξωτερικό. Το ONDECK, οκτώ χρόνια μετά έχει καταστεί σημείο αναφοράς για όσους έχουν ενδιαφέρον για την θαλάσσια αναψυχή στην Ελλάδα, τόσο για τους λάτρεις όσο και για τους επαγγελματίες του Yachting και του Luxury industry.
– Ποια είναι τα βασικά συστατικά του; Τα βασικά συστατικά είναι η αδιάλειπτη παρουσία στο χώρο του σκάφους, σε Ελλάδα και εξωτερικό, χιλιάδες μίλια και ατελείωτες ώρες σε Ναυτικά σαλόνια και βεβαίως το εις βάθος ενδιαφέρον για τον κλάδο του yachting σε μια χώρα που ταυτίζεται με την θάλασσα και τον τουρισμό. Με όραμα λοιπόν την προβολή της Ελλάδας και των δραστηριοτήτων στο εξωτερικό, το ONDECK εκδίδεται στα αγγλικά και επενδύει στην ψηφιακή εποχή. Το κύριο στοιχείο είναι ότι είμαστε και εμείς χρήστες. Δεν εκδίδουμε απλά περιοδικά ασχολούμαστε με το αντικείμενο ενεργά. Προσωπικά έχω θητεύσει ως αθλητής ιστιοπλοΐας ανοιχτής θάλασσας με εκατοντάδες συμμετοχές και ασχολούμαι εκτός της Ondeck Media ιδιωτικά και επαγγελματικά με τα σκάφη. Κοινώς είμαι ένας απαιτητικός αναγνώστης.
– Πότε ξεκίνησε να εκδίδεται και ποιες είναι οι εντυπώσεις που έχετε αποκομίσει ως τώρα; Την 1η Απριλίου 2011. Σαν ψέμα ήταν. Εν μέσω θυέλλης «λύσαμε κάβους» και ομολογώ ότι ήταν μια ευχάριστη έκπληξη για την αγορά η οποία εκείνη την εποχή ήταν «ορφανή». Δεν υπήρχε ένα αξιοπρεπές Μέσο. Γνώριζα σε βάθος τις ανάγκες της αγοράς και τι είδους Media θα ήθελα να έχουμε ως χρήστες, ιδιοκτήτες, επαγγελματίες. Επίσης είχα βγάλει δεκάδες τεύχη με την ομάδα μου για λογαριασμό εκδοτών μην έχοντας κάποια συνδρομή, απεναντίας, είχα να χειριστώ κάποιους που δεν είχαν άποψη και το αντικείμενο ήταν άγνωστο. Σε αυτό το πλαίσιο και επειδή πιστεύω στην αυτονομία διέκοψα συνεργασία με όλους τους εκδότες. Τους ευχαριστώ που δεν με ακολούθησαν.
«Όταν ξεκινήσαμε υπήρχαν κάποια περιοδικά αχνά, δίχως πνοή με ελάχιστο αναγνωστικό ενδιαφέρον. Δεν μπορούσα να αφήσω την αγορά δίχως ενημέρωση».
– Όταν ξεκινήσατε την προσπάθειά σας υπήρχε άλλο αντίστοιχο μέσο; Πριν τη κρίση, ήτοι το 2002-2008, υπήρχαν περιοδικά γιατί η διαφημιστική πίτα ήταν μεγάλη ή κάποιος ήθελε να μπει στο χώρο του σκάφους για προσωπικούς λόγους ή για το γόητρο. Οφείλω να πω ότι πάντα στην Ελλάδα το κορυφαίο περιοδικό για το σκάφος ήταν το Yachts Motor & Sailing των Τεχνικών Εκδόσεων στο οποίο θήτευσα αρκετά χρόνια και έμαθα πολλά πράγματα. Μου ταίριαζε η φιλοσοφία και γενικά η προσέγγιση. Όταν άλλαξε το ιδιοκτησιακό καθεστώς υπήρχαν άλλες προτεραιότητες, είχαμε μπει σε ένα κύκλο εκκαθαρίσεων και όταν ο Όμιλος αιμορραγούσε με ρώτησαν πόση άδεια είχα υπόλοιπο. Γέλασα και την επόμενη ημέρα ένας από τους διευθυντές ανακοίνωσε ότι το περιοδικό θα κλείσει. Είχα ήδη προετοιμαστεί. Εκείνη την εποχή οι τράπεζες υποχωρούσαν και όλα αυτά που γνωρίζετε. Αρχισε να γίνεται μια αναδιοργάνωση σε πολλούς τομείς. Στα media επίσης.
– Εσείς, όμως, δεν φοβηθήκατε το βήμα. Όταν ξεκινήσαμε υπήρχαν κάποια περιοδικά αχνά, δίχως πνοή με ελάχιστο αναγνωστικό ενδιαφέρον. Δεν μπορούσα να αφήσω την αγορά δίχως ενημέρωση και έπειτα είχα ένα όραμα. Δεν υπήρχε κάποιος πιο προετοιμασμένος από εμένα. Γνώριζα τη δουλειά, την αγορά, είχα όλες τις διαπιστεύσεις από το εξωτερικό και ήμουν ακέραιος επαγγελματικά και ηθικά (εξακολουθώ). Από το 2011 και μετά η ελληνική επιχειρηματική σκηνή του yachting είχε περισσότερο ανάγκη από ποτέ ένα αξιοπρεπές και έγκυρο μέσο με πρόσβαση στο εξωτερικό. Οι χρονιές που ακολούθησαν ήταν πολύ δύσκολες και το κλίμα για την Ελλάδα βάραινε ολοένα και περισσότερο. Αν σκεφτείτε ότι στα ενοικιαζόμενα σκάφη το 90% είναι ξένοι πελάτες τότε η εικόνα μας στο εξωτερικό είναι πολύ σοβαρή υπόθεση σε ένα τόσο ανταγωνιστικό στίβο όπως η Μεσόγειος με την Κροατία και την Τουρκία δίπλα.
– Το αποτέλεσμα σάς δικαίωσε; Το ONDECK είχε καταλυτική δράση, η ψηφιακή έκδοση ήταν εξαρχής διαθέσιμη παγκοσμίως, η παρουσία και διανομή στα Ναυτικά σαλόνια και σε εκδηλώσεις ζωηρή, αλλά και η διαρκής αναφορά στο υγιές πρόσωπο της χώρας συνέβελαν θετικά. Είμαι σίγουρος ότι οι παράγοντες της αγοράς το διαισθάνονταν γι’αυτό και «βάλαμε όλοι μαζί πλάτη». Η σχέση πια με τους περισσότερους δεν απλά επαγγελματική, είναι κάτι περισσότερο. Και βεβαίως ποτέ δεν ξεχνώ όσους βοήθησαν εμένα για να βοηθήσω με τη σειρά μου την αγορά.
– Σήμερα υπάρχει κάποιο ανταγωνιστικό Μέσο; Σήμερα δεν υπάρχει κάποιο Μέσο που να πραγματεύεται τη δική μας κατηγορία, σκάφη άνω των 10 μέτρων. Θα χαρώ να δω κάποιες προσπάθειες στο πνεύμα του υγιούς ανταγωνισμού. Θα χαρώ να μάθω κάτι παραπάνω και γιατί όχι, να συνεργαστώ. Όσο καλύτερα πάει το σύνολο της αγοράς τόσο καλύτερα εξελίσσεται και η μονάδα. Ποτέ το αντίστροφο.
– Ποιες ανάγκες ή προκλήσεις έπρεπε να καλύψει το περιοδικό; To ONDECK δεν είναι απλά προσωπικό όραμα, είναι το Μέσο που οφείλει κατ’ ελάχιστο να διαθέτει η ελληνική αγορά του yachting. Το ΟΝDECK αποτελεί τη βιτρίνα της αγοράς μας στο Διεθνές στερέωμα μέσα από την οποία αναδεικνύει κάθε μέρα το υγιές της πρόσωπο και τη δυναμική της. Την επικοινωνία και την προβολή του θαλάσσιου τουρισμού στο εξωτερικό. Την δημιουργία ενός Μέσου με υψηλές προδιαγραφές, να καταστεί leader σε Ελλάδα και εξωτερικό. Η μεγάλη πρόκληση ήταν ότι εκκινήσαμε στη βαθιά κρίση και οφείλαμε να σηκώσουμε την επικοινωνία και την προβολή του κλάδου. Αυτό επιτυγχάνεται με την τοποθέτηση του περιοδικού ONDECK (εκδίδεται στα Αγγλικά) σε μεγάλα Διεθνή Ναυτικά Σαλόνια. Με χορηγίες και παρουσία σε σημαντικές Ναυτικές εκδηλώσεις, συμμετοχή σε yacht shows σε Ευρώπη και Αμερική.
– Ποιες άλλες δράσεις στήριξαν την προσπάθειά σας; Σημαντική είναι και η συμμετοχή στην κριτική επιτροπή του διεθνούς Best of Boats Award, ένα σημαντικό lobby. Η διανομή του περιοδικού σε yacht shows και τα πολυσέλιδα ρεπορτάζ από τις εκδηλώσεις. Η υποστήριξη στο web από το portal και τα Social Media. Οι βασικές ανάγκες του κλάδου που καλύψαμε αρχικά ήταν η ενημέρωση για την διεθνή δραστηριότητα του yachting στο εξωτερικό και το πιο σημαντικό η προβολή των ελληνικών εταιρειών στο εξωτερικό. Σπουδαία επίσης ήταν η ενημέρωση της διεθνούς κοινότητας – Agents, brokers, owners, ιδιωτών, για την Ελληνική πραγματικότητα και για το γεγονός ότι η ελληνική πολυνησία παραμένει ασφαλής και πάντα φιλόξενη όσο και μοναδική ώστε να την επισκεφτεί υψηλού επίπεδου τουρισμός.
– Είστε ευχαριστημένος από την ανταπόκριση που έχει στην αγορά την ελληνική και την διεθνή; Γενικά είμαι ευχαριστημένος ως άνθρωπος. Δεν επαναπαύομαι ούτε έχω χαμηλές προσδοκίες, απεναντίας. Δεδομένων των συνθηκών όμως είμαστε πολύ καλά. Τίποτα δεν μπορεί να γίνει από τη μια στιγμή στην άλλη. Καθημερινά καλείσαι να αποδείξεις για την ακεραιότητα και την εγκυρότητα ή ότι έχεις ικανότητα να προβλέψεις τις νέες τάσεις. Υπενθυμίζω ότι το Ondeck και όλα τα περιοδικά μας είναι αγγλόφωνα ή δίγλωσσα, έχουν διεθνές κοινό με αναγνώστες και κριτές τους παράγοντες του yachting industry, ιδιοκτήτες ναυπηγείων, designers. Είμαι ευχαριστημένος γιατί είμαστε σε διεθνές τερέν μας και ο ανταγωνισμός μας είναι με τα Media του εξωτερικού τα οποία έχουν έρθει αρκετές φορές δεύτερα σε ειδήσεις από εμάς.
– Απευθύνεστε ωστόσο σε πολύ ειδικό κοινό. Εσείς δεν θέλετε να φεύγετε από το γραφείο και να πηγαίνετε για μια βουτιά στην Αίγινα; Δεν σας αρέσει να ταξιδεύετε, με αυτοκίνητο, αεροπλάνο, τρένο και σκάφος; Αν ναι, δεν είστε ειδικό κοινό, ή ειδική κατηγορία. Το κοινό μας είναι πολύ ενεργό και δυναμικό. Ασχολείται με πολλά και διαφορετικά πράγματα, ταξιδεύει, κάνει σκι, του αρέσει το design, το καλό φαγητό, το καλό κρασί και ποτό. Δεν έχει τίποτα ειδικό και μεμονωμένο. Είναι λάτρεις της ζωής. Το αναφέρω γιατί κάνουμε εδώ και πολλά χρόνια μια προσπάθεια να γεφυρώσουμε αυτό το χάσμα μεταξύ της θάλασσας και της στεριάς. Εμείς σεβόμαστε τους αναγνώστες μας, πολλές φορές γνωρίζουν περισσότερα από εμάς. Δεν είμαστε εδώ για να κρίνουμε, έχουμε ένα ωραίο περιβάλλον στο οποίο φροντίζουμε να αναδεικνύουμε το κάλλος γύρω από το θαλάσσιο επιχειρείν.
«Δίνουμε μεγάλη έμφαση στην φυσική παρουσία και στο τρόπο διανομής των περιοδικών. Έχουμε επενδύσει πολύ στην τοποθέτηση».
– Ποια είναι η αισθητική προσέγγισή σας στο έντυπο; Διαισθητική. Κάνουμε ένα θέμα με τον τρόπο που μας αρέσει να το διαβάζουμε εμείς. Παραδέχομαι ότι έχουμε μια εμμονή με το θέμα της αισθητικής και ίσως να πηγαίνουμε στο άλλο άκρο όταν για ένα εξώφυλλο κάνουμε 5 ή 6 ημέρες ή για μια παράθεση να πρέπει να γίνει συμβούλιο 3 ωρών. Ωστόσο θεωρώ ότι ακόμη και αν δεν γίνεται αντιληπτό άμεσα, το νοιώθει. Ετσι είναι η αισθητική, έχει από μόνη της μια μεταφυσική διάσταση.
– Με ποιο τρόπο προωθείτε τα περιοδικά σας; Σε ποιες εκδηλώσεις έχετε πάρει μέρος ως χορηγοί; Το Ondeck έχει λάβει συμμετοχή ταυτόχρονα σε 3 διαφορετικές εκδηλώσεις και η μια ήταν εκτός Αττικής ενώ η άλλη περιλάμβανε ταξίδι με σκάφος. Δίνουμε μεγάλη έμφαση στην φυσική παρουσία και στο τρόπο διανομής των περιοδικών. Έχουμε επενδύσει πολύ στην τοποθέτηση. Έχουμε δικά μας stands στα σημεία που είναι το κοινό μας. Το πλεονέκτημα του Ondeck είναι ότι συμμετέχει στις μεγαλύτερες και πιο σημαντικές εκδηλώσεις του yachting σε Ελλάδα και εξωτερικό. Ταυτόχρονα στηρίζει με χρηματικά ποσά νέες προσπάθειες. Ως εκθέτες συμμετέχουμε στις Κάννες στο Yachting Festival από το 2014 και ήμασταν η μοναδική Ελληνική συμμετοχή με ελληνική σημαία.
– Πότε καταλάβατε πως το περιοδικό βρίσκεται στο σωστό δρόμο κι εσείς ότι κάνετε το όνειρό σας πραγματικότητα; Δεν είχα ποτέ αμφιβολία αν η βιομηχανία του θαλάσσιου τουρισμού και αναψυχής πρέπει να εκπροσωπείται στην Ελλάδα και στο εξωτερικό από ένα δραστήριο μέσο ενημέρωσης. Θεωρώ ότι κανείς δεν μπορεί να λανσάρει στην Ελλάδα καλύτερο ή πιο εύστοχο Μέσο για το σκάφος από εμάς. Η αγορά είχε αδιάφορα Μέσα, έντυπα υποδοχής διαφημίσεων χωρίς άποψη και νεύρο. Το Ondeck βάζει την αγορά στη σωστή πορεία στη θέση που της αξίζει.
«Η νέα κυβέρνηση θα πρέπει να συνεργαστεί με επαγγελματίες του κλάδου και όχι σωματεία, να αποκτήσει ισχυρή βάση και όχι να πηγαίνει όπου φυσάει αέρας».
– Ποια τα συμπεράσματα που θα είχατε να μοιραστείτε με την ελληνική αγορά τουρισμού; Είναι κάτι πολύ γενικό με πολύ ειδικές απαντήσεις.
– Υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης του ελληνικού τουρισμού; Τι πρέπει να κάνει κατά τη γνώμη σας η νέα κυβέρνηση; Θεωρώ ότι είναι κλισέ τα των βελτιώσεων. Η νέα κυβέρνηση και το επιτελείο του Υπουργείου τουρισμού με το οποίο έχουμε μια καλή σχέση θα πρέπει απλά να κάνει τη δουλειά του. Στην πραγματικότητα θα πρέπει να συνεργαστεί με επαγγελματίες του κλάδου και όχι σωματεία, να αποκτήσει ισχυρή βάση και όχι να πηγαίνει όπου φυσάει αέρας με ψήφους και γλυκόλογα. Αυτό που συμβαίνει τώρα είναι ότι έχουν στηθεί πολλά και διαφορετικά μαγαζάκια που δρουν για μικροσυμφέροντα και δεν έχουν μακρόπνοο βλέμμα κρατώντας την αγορά δέσμια. Δεν την αφήνουν να καλπάσει γιατί θα μείνουν πίσω.
– Είστε φορέας προβολής ελληνικών εταιρειών στο εξωτερικό. Τι άποψη έχουν οι ξένοι για τον κλάδο; Σαφέστατη και ξεκάθαρη. H χώρα μας είναι προορισμός και οι Έλληνες έχουν καλή φήμη ως ιδιοκτήτες. Ξέρουν τι θέλουν. Είμαστε μέσα στο χάρτη. Η εικόνα μας έχει βελτιωθεί κατά πολύ και το επενδυτικό ενδιαφέρον είναι έντονο. Σε αυτό συμβάλει πολύ η ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού που δραστηριοποιούνται ολοένα και περισσότερα σκάφη.
– Η σχέση του περιοδικού με το ίντερνετ και τα social media ποια είναι; Υπάρχει ηλεκτρονική βάση για να την αναζητήσουν οι χρήστες; Αρίστη και υγιέστατη. Το Ondeck ξεκίνησε ως περιοδικό στο iPad. Εχει μια δυναμική και πραγματική κοινότητα στα social media. Διαθέτει ένα πλούσιο mailing list που κρατάει του χρήστες ενήμερους. Επίσης έχουμε ένα business newsletter.
– Τι πρέπει να γνωρίζει κάποιος που επιθυμεί να νοικιάσει ένα σκάφος για τις διακοπές του; Μπορεί να διαβάσει το λεπτομερές αφιέρωμα στο Andro.gr.
– Είναι απαγορευμένος καρπός για τον πολύ κόσμο; Δε νομίζω, εξαρτάται ο καθένας τι θέλει. Υπάρχουν διαθέσιμα σκάφη σε προσιτές τιμές.
– Θέλετε να μας πείτε κάποιες λεπτομέρειες για το δικό σας σκάφος το οποίο το βαφτίσατε ΟΝDECK; Είναι φτιαγμένο με αγάπη και στοργή. Είναι ένα όνειρο και όταν ξυπνάς, απλά κάνεις μια βουτιά. Δεν χρειάζεται να φοράς ούτε σαγιονάρες. Το σκάφος μας είναι ένα ιστιοπλοϊκό με 4 ωραίες καμπίνες, ένα άνετο σαλόνι και όλα τα κομφόρτ, πλήρως εξοπλισμένη κουζίνα και τραπεζαρία. Το πιο σημαντικό είναι ότι με ένα φίλο λύνεις από τη μαρίνα και με φρέσκο αεράκι είσαι σε μαγικά μέρη σε 1 ώρα.
To S/Y ONDECK δεν απλά ένα σκάφος. Eίναι η φυσική ακολουθία των δραστηριοτήτων μας και η εις βάθος σχέση με τον κλάδο. Το σκάφος μας είναι διαθέσιμο για ενοικίαση όλο το έτος για αναψυχή, για εταιρικά events, για συναντήσεις και ενέργειες προβολής. Κατασκευασμένο από την γαλλική Jeanneau Chantier Naval, είναι ένα κομψό Sun Odyssey 440. Μια Οδύσσεια με προορισμό. Το S/Y ONDECK προσφέρει ειδική τιμολογιακή πολιτική για τους Έλληνες με στόχο την εξοικείωση με τις χαρές και τα ευεργετικά οφέλη της θάλασσας.