Ο Άγης Γεωργούδας, CEO της ΝΑΚ Shoes, περιγράφει στο Fortune γιατί η οργάνωση και η σωστή αντίληψη του χώρου ξεχωρίζει στον κόσμο της μόδας.
Πάντα όταν διασχίζω την οδό Πανεπιστημίου κάνω μια στάση έξω από τη βιτρίνα της ΝΑΚ για να χαζέψω τα παπούτσια του καταστήματος, μιας και θέλω να βλέπω από πρώτο χέρι τις καινούριες στιλιστικές τάσεις που έρχονται από το εξωτερικό, μέχρι που η δημοσιογραφική μου ιδιότητα μου επέτρεψε να γνωρίσω από κοντά τον άνθρωπο που βρίσκεται πίσω από το γνωστό brand.https://be9c2f0c47f8b5ab0f0b468e7b0b3da0.safeframe.googlesyndication.com/safeframe/1-0-40/html/container.html
Μπαίνοντας στο μινιμαλιστικό – στιλάτο γραφείο του, κατάλαβα αμέσως ότι πρόκειται για έναν άνθρωπο που έχει τα πάντα σε τάξη, είναι οργανωτικός και έχει αντίληψη του χώρου της μόδας. Ο Άγης Γεωργούδας, CEO της ΝΑΚ Shoes, επιβεβαίωσε από τα πρώτα λεπτά της κουβέντας μας ότι η επιτυχία είναι απότοκο της σκληρής δουλειάς, των λελογισμένων ρίσκων και της σωστής αντίληψης που απαιτείται να έχει ένας manager. Έχοντας μεγαλώσει στην επιχείρηση που διατηρούσε ο πατέρας του στη Θεσσαλονίκη και περνώντας από όλα τα στάδια παραγωγής, κατέχει την πλήρη εικόνα των αναγκών μιας επιχείρησης που δραστηριοποιείται στον χώρο της υπόδησης.Οι γυναίκες αναζητούν την εμπειρία του shopping στα φυσικά καταστήματα.
Κομβικό σημείο έναρξης της δικής του επιχειρηματικής διαδρομής ήταν το 2005. Αφότου ολοκλήρωσε τις σπουδές του στην Αμερική, εγκαταστάθηκε στην Αθήνα και έκλεισε συνεργασίες με γνωστές αντιπροσωπείες αμερικανικών εταιρειών. Το πρώτο μαγαζί εγκαινιάστηκε το 2005 και μέχρι το 2010 σημείωσε αλματώδη πρόοδο σε επίπεδο ανάπτυξης δικτύου. Έπειτα ήρθε η κρίση, η οποία οδήγησε σε ένα μεγάλο ξεσκαρτάρισμα της αγοράς.
Η έλευση του μνημονίου είχε ως αποτέλεσμα να εξαφανιστούν αυτοί που δραστηριοποιούνταν στη μέση κατηγορία, με τη ΝΑΚ Shoes να λαμβάνει σημαντικό μερίδιο αγοράς καλύπτοντας το κενό. Σήμερα η εταιρεία απασχολεί 200 εργαζόμενους, έχει 22 ιδιόκτητα καταστήματα και 141 πελάτες χονδρικής. Το 60% των προϊόντων που πωλούνται στα καταστήματα φέρουν το ομώνυμο brand, ενώ το υπόλοιπο 40% αφορά ξένες μάρκες του εξωτερικού.
Όταν τον ρωτάω πώς είναι για έναν επιχειρηματία που έχει γαλουχηθεί σε μια οικογενειακή επιχείρηση να αυτονομείται και να κάνει το επόμενο βήμα, ο Άγης Γεωργούδας επισημαίνει πως στον δικό του τρόπο σκέψης δεν υπάρχει διαφορά μεταξύ οικογενειακής και μη επιχείρησης.
«Σε μία οικογενειακή επιχείρηση οι βασικοί μέτοχοι είναι συγγενείς, όμως για να εξελιχθεί θα πρέπει να λειτουργεί όπως οι υπόλοιπες επιχειρήσεις, ιεραρχικά. Δεν μπορεί ο καθένας να κάνει ό,τι θέλει και να λαμβάνει αποφάσεις κατά το δοκούν. Ο διευθύνων σύμβουλος είναι αυτός που οδηγεί το καράβι. Είναι ο μαέστρος που δίνει τη βασική κατεύθυνση και οι υπόλοιποι ακολουθούν. Αλλά ταυτόχρονα είναι αναγκαίο να μπαίνει στη θέση τους» λέει χαρακτηριστικά.
Ο ίδιος δαπανά τις μισές ημέρες του έτους εκτός Ελλάδας, παρακολουθώντας από κοντά τις τάσεις του εξωτερικού στον χώρο της υπόδησης, αλλά και την παραγωγική διαδικασία που υλοποιείται σε τρίτα εργοστάσια ώστε να έχει ίδια άποψη και πλήρη εποπτεία για το τελικό προϊόν.
«Η αλήθεια είναι ότι λείπω πάνω από 180 μέρες το χρόνο στο εξωτερικό για τις παραγωγές παπουτσιών. Ανέκαθεν ήθελα η ποιότητα να είναι καλύτερη από την τιμή και νομίζω ότι ο κόσμος το αναγνωρίζει αυτό. Μέσα στην κρίση κάναμε επιθετικό μάρκετινγκ και μας αγκάλιασαν αρκετοί celebrities. Παράλληλα από το 2011 είμαστε και ψηφιακοί, οι πρώτοι ουσιαστικά που ξεκίνησαν e-Shop στα παπούτσια, διότι πιστέψαμε πολύ στις νέες τεχνολογίες και τις δυνατότητες που προσφέρουν. Δεν σας κρύβω ότι τα δύο πρώτα χρόνια ήταν δύσκολα, ωστόσο η απόφαση να επενδύσουμε στο ηλεκτρονικό κανάλι πώλησης μας δικαίωσε και μας έδωσε προβάδισμα έναντι του ανταγωνισμού. Πλέον το 25% του τζίρου προέρχεται από το ηλεκτρονικό μας κατάστημα. Οι γυναίκες εξακολουθούν και θέλουν την εμπειρία του shopping σε φυσικό κατάστημα, ενώ οι πιο νέοι άνθρωποι έχουν εξασκηθεί στο αγοράζουν παπούτσια στο διαδίκτυο».
by the numbers: 200 εργαζόμενους απασχολεί σήμερα η NAK σε 22 ιδιόκτητα καταστήματα
60% των προϊόντων που πωλούνται στο κατάστημα φέρουν το brand NAK. Το υπόλοιπο 40% αφορά διεθνείς μάρκες.
Η εκτίμησή του είναι πως η άνοδος του e-shop θα συνεχιστεί με έναν σταθερό, όχι αλματώδη ρυθμό, όπως συνέβη κατά τη διάρκεια της πανδημίας και πως το shopping δεν απειλείται εξολοκλήρου από την άνοδο του ηλεκτρονικού εμπορίου. Προσθέτει δε πως η τεχνητή νοημοσύνη ανέδειξε καινούργια εργαλεία, και μέσα από την επαυξημένη πραγματικότητα ο πελάτης θα μπορεί να δει εικονικά πώς είναι το παπούτσι που επιθυμεί να αγοράσει στο πόδι του και αν το νούμερο ή το συγκεκριμένο καλαπόδι του ταιριάζει. Μια τάση που αρχίζει σιγά-σιγά και εφαρμόζεται στο εξωτερικό.
Παράλληλα, δηλώνει ένθερμος υποστηρικτής των social media, καθώς, όπως λέει, παίζουν καταλυτικό ρόλο στην αγοραστική ψυχολογία των καταναλωτών. «Είναι ένα ανεκτίμητο εργαλείο για εμάς τους εμπόρους» επισημαίνει.
Όταν του ζητάω τον ορισμό του καλού παπουτσιού μου απαντά πως το δέρμα εξακολουθεί και παραμένει ο «βασιλιάς» και ότι σε καμιά περίπτωση δεν πρόκειται να ξεπεραστεί ή να αντικατασταθεί η αίγλη του από κάποιο άλλο υλικό. Όσο για το ποια είναι η μέση διάρκεια ζωής ενός υποδήματος; Εξαρτάται από τη χρήση, τον τρόπο που κάποιος περπατάει, ακόμη και από το βάρος του. Τα δε sustainable προϊόντα είναι μια κατηγορία που τώρα αρχίζει σιγά-σιγά να την προσέχει ο κόσμος, όμως έχουν μεγαλύτερη απήχηση στη Βόρεια Ευρώπη και την Αμερική.
Η λύση για να διατηρήσεις την ανταγωνιστικότητα σου είναι να δώσεις περισσότερη προσοχή στη λεπτομέρεια.
Σχολιάζοντας το φετινό Black Friday, παραδέχεται πως πήγε καλά και ότι ήταν υγιές που δεν έγιναν οι ενδιάμεσες εκπτώσεις και το δεκαήμερο προσφορών του Νοεμβρίου.
«Δεν έχουμε έκρηξη κατανάλωσης μετά την πανδημία. Υπάρχει μια επιστροφή στην ομαλότητα και ταυτόχρονα περιμένουμε τόσο τις διεθνείς, όσο και τις εγχώριες εξελίξεις για να δούμε τη στρατηγική που θα ακολουθήσουμε τη χρονιά που έρχεται με την ενεργειακή κρίση να κρατά γερά, και τις τιμές των πρώτων υλών και του μεταφορικού κόστους να βρίσκονται σε έκρηξη. Ως επιχείρηση βάζουμε πλάτη και απορροφούμε τους όποιους κραδασμούς αγοράζοντας πιο έξυπνα. Φροντίζουμε, δηλαδή, να μην έχουμε αποθέματα που δε χρειαζόμαστε. Η λύση για να διατηρήσεις την ανταγωνιστικότητά σου είναι να δώσεις περισσότερη προσοχή στη λεπτομέρεια και η απάντηση στην κρίση είναι η καλύτερη διοίκηση. Είσαι σαν ένας οδηγός που πρέπει με προσοχή να μπει στον δρόμο και να μην πάρει τις στροφές απότομα».
Μέσα στο 2023 σχεδιάζονται δύο νέα καταστήματα, ένα εκ των οποίων επί της οδού Ερμού, με το άνοιγμα να έχει προγραμματιστεί τέλος Ιανουαρίου. Ο στόχος είναι μέσα στη χρονιά ο αριθμός να φτάσει τα τέσσερα, καθώς υπάρχουν αρκετές ευκαιρίες στον χώρο των ακινήτων. Εστιάζοντας στα οικονομικά μεγέθη, ο τζίρος της NAK Shoes τρέχει με ρυθμό ανάπτυξης της τάξης του 20%, με τον μήνα Δεκέμβριο να είναι ενδεικτικός για το πώς θα κλείσει τελικά η χρονιά. Στις άμεσες προτεραιότητες της διοίκησης είναι η ανάπτυξη της ψηφιακής παρουσίας και η ενίσχυση της εξωστρέφειας, όπου, παρά το υψηλό μεταφορικό κόστος, θα προσπαθήσει να ενισχύσει το ηλεκτρονικό της αποτύπωμα σε διεθνές επίπεδο.
Λίγο πριν ολοκληρωθεί η συζήτησή μας τον ρώτησα ποιο είναι το σπουδαιότερο μάθημα που έχει πάρει ως manager και πώς έχει αλλάξει με τα χρόνια ο ίδιος ως άνθρωπος. Η ισορροπία, τόσο σε επίπεδο διαχείρισης χρόνου όσο και σε επίπεδο διαχείρισης προσωπικού, είναι για τον Άγη Γεωργούδα το ζητούμενο για μια επιτυχημένη επιχειρηματική διαδρομή.
«Προσπαθώ η δουλειά μου και το επιχειρείν να μη με απορροφούν 100%. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν χρειάζεται μέσα στη διάρκεια της ημέρας να κάνω και micromanagement, όμως θεωρώ ότι έχω χτίσει μία καλή ομάδα που ανταπεξέρχεται στις δυσκολίες. Και ξέρετε δεν είναι μόνο η ομάδα να ταιριάζει στον CEO, αλλά και ο CEO να ταιριάζει με την ομάδα. Δεν είμαι γενικά με το πόδι στο γκάζι, θέλω να κάνω νοικοκυρεμένες κινήσεις, χωρίς να παίρνω υπερβολικά ρίσκα. Στο τέλος της ημέρας, είμαι έμπορος και διακινητής αγαθών» καταλήγει.
*Φωτογραφίες: Νίκος Μαλιάκος
**Το κείμενο δημοσιεύεται στο περιοδικό Fortune Δεκεμβρίου που κυκλοφορεί στις 23/12.