«Η Ελλάδα προσπαθεί να θέσει εαυτόν σε μια νέα πραγματικότητα η οποία θα την καταστήσει ενεργειακό κόμβο για μια σειρά από λόγους» τόνισε μιλώντας στο Πρώτο Πρόγραμμα 91,6 και 105,8 και την εκπομπή «Καθρέφτης» με τον Χρήστο Μιχαηλίδη, ο Ορέστης Ομράν, δικηγόρος, επικεφαλής του ελληνικού τμήματος διεθνούς δικηγορικής εταιρείας που εδρεύει στις Βρυξέλλες και ο οποίος εκπροσωπεί νομικά την ελληνική κυβέρνηση στις διαπραγματεύσεις με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή σε θέματα ενεργειακής μετάβασης και απολιγνιτοποίησης.
Από τους σημαντικότερους λόγους, ανέφερε ο κ. Ομράν από το Νταβός, είναι η γεωστρατηγική τοποθεσία της χώρας μας, στο νοτιοανατολικό άκρο της Ε.Ε. μεταξύ Ασίας και Αφρικής. «Άρα μπορεί εύκολα να μεταφερθεί ενέργεια από παραγωγή εκτός ΕΕ μέσω της Ελλάδας, όπως σημαντικές είναι και οι πρωτοβουλίες που ανέφερε και η Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής εδώ στο Νταβός, δηλαδή η κατασκευή περισσότερων τερματικών σταθμών υγροποιημένου φυσικού αερίου σε Ελλάδα, Κύπρο και Πολωνία, τις χώρες που έχουν πάρει την πρωτοβουλία να κατασκευάσουν σταθμούς βοηθώντας άμεσα την ενεργειακή επάρκεια της Ε.Ε. Φυσικά υπάρχουν οι διαφορετικοί αγωγοί, η διασύνδεση μεταξύ Ισραήλ, Κύπρου και Ελλάδας, η διασύνδεση με την βόρεια Αφρική, την Αίγυπτο, έργα που θα βοηθήσουν πάρα πολύ στην ενίσχυση της ενεργειακής ανεξαρτησίας της Ε.Ε. μέσω της Ελλάδας» εξήγησε ο ίδιος.
Την ίδια ώρα, συμπλήρωσε ο κ. Ομράν, συζητιούνται εναλλακτικές των αγωγών και αυτές περιλαμβάνουν ενίσχυση της δυναμικότητας άλλων αγωγών με καλώδια, να μεταφέρεται ηλεκτρική ενέργεια ως μια εναλλακτική άμεσα, γιατί το καλώδιο είναι μια πολύ πιο φθηνή λύση και πολύ πιο εύκολο να εγκατασταθεί σε σχέση με έναν αγωγό. «Σε αυτή την περίπτωση δεν μιλάμε για μεταφορά φυσικού αερίου αλλά για ηλεκτρική ενέργεια η οποία παράγεται για παράδειγμα στο Ισραήλ ή στην Αίγυπτο και με ένα σχετικό κόστος μεταφοράς φτάνει στην Ελλάδα και από κει μπορεί να επανεξαχθεί προς την Κεντρική και Δυτική Ευρώπη. Αυτό συζητείται πολύ αυτές τις ημέρες» τόνισε ο κ. Ομράν.
Αυτά τα πιθανά έργα που συζητιούνται είναι σημαντικά και ευρύτερου ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος γι’ αυτό και υπάρχουν συχνά επαφές με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για να χαρακτηριστούν τέτοιου είδους επενδυτικές προτάσεις ως έργα στρατηγικής σημασίας για όλη την Ε.Ε. και όχι μόνο για την περιοχή, σύμφωνα με τον κ. Ομράν. «Υπάρχει η λύση του LNG με αυτούς τους τερματικούς σταθμούς, που θεωρητικώς αν φτάσουμε σε επάρκεια 3-4 τέτοιων terminals και πολλαπλασιαστούν τα φορτία τα οποία φτάνουν σε αυτά, θα έχουμε ένα καλό επιχείρημα να πούμε ότι έχει πλέον ρόλο το LNG παρότι είναι ακριβό καύσιμο, αλλά είναι μια καλή εναλλακτική στην απλή μεταφορά φυσικού αερίου και αναμένουμε την ιδιωτική πρωτοβουλία, τις επιχειρήσεις, να δούμε πώς και τι θα προτείνουν τους επόμενους μήνες όσο το πρόβλημα εντείνεται» προσέθεσε.
Όλα αυτά τα έργα συγχρηματοδοτούνται από την ιδιωτική πρωτοβουλία και από το δημόσιο, εξήγησε ο κ. Ομράν. «Όταν υπάρχουν όμως κρατικά χρήματα που δίνονται σε ιδιώτες για κατασκευάσουν αυτά τα έργα, προφανώς τίθεται θέμα ανταγωνισμού και πρέπει η παροχή αυτών των χρημάτων να εγκριθεί και να κριθεί συμβατή με το ευρωπαϊκό δίκαιο. Υπάρχουν θέματα δημοσίου διεθνούς δικαίου, έχουμε έναν παίκτη στην ευρύτερη περιοχή, την Τουρκία, ο οποίος είναι διαρκώς απρόβλεπτος. Υπάρχουν θέματα οριοθέτησης των ναυτικών ζωνών, τοποθέτησης αυτών των καλωδίων σε τέτοιες τοποθεσίες που να αποφεύγονται επιχειρήματα παραβίασης του Διεθνούς Δικαίου από την Τουρκία και υπάρχουν και ρυθμιστικά θέματα, ώστε να δώσουν οι αρμόδιες ρυθμιστικές αρχές κάθε εμπλεκόμενης χώρας το πράσινο φως τόσο από άποψη τεχνική όσο και περιβαλλοντική» ανέφερε ο ίδιος, σημειώνοντας ότι το πιο αισιόδοξο σενάριο για την κατασκευή και λειτουργία αυτών των έργων θα ήταν 5-7 χρόνια βάσει των διαδικασιών που απαιτούνται.