Ο κύκλος εργασιών της Παπουτσάνης για το 2022 παρουσίασε αύξηση κατά 29% με τις πωλήσεις να διαμορφώνονται σε 70,8 εκατ. ευρώ έναντι 54,8 εκατ. ευρώ το 2021.
«Ο πόλεμος στην Ουκρανία συνεχίζεται. Το διαθέσιμο εισόδημα μειώνεται λόγω του πληθωρισμού. Η Ευρώπη βρίσκεται σε χειρότερη θέση σε σχέση με την Αμερική και την Κίνα, ενώ υπάρχει και μεγάλη αβεβαιότητα όσον αφορά την εξέλιξη των τιμών με την ενέργεια».https://c9936b3bf90e38530759a1183f6f24ba.safeframe.googlesyndication.com/safeframe/1-0-40/html/container.html
Με τα λόγια αυτά ο επικεφαλής της Παπουτσάνης Μενέλαος Τασόπουλος περιέγραψε χθες Δευτέρα, στην Ένωση Θεσμικών Επενδυτών, το περιβάλλον μέσα στο οποίο δρα η γνωστή ελληνική εταιρεία. Κι όμως σε αυτό το δυστοπικό, κατά γενική ομολογία περιβάλλον, η Παπουτσάνης, το πιο επιτυχημένο turnaround business story των τελευταίων ετών και ο μεγαλύτερος σήμερα παραγωγός στερεών σαπουνιών στην Ευρώπη, βάζει ακόμη πιο ψηλά τον πήχη σε σχέση με όσα πέτυχε το 2022 και για βελτίωση των περιθωρίων κέρδους που «έκαψε» λόγω του υψηλού λειτουργικού κόστους την περασμένη χρονιά.
Πέρυσι η Παπουτσάνης ενίσχυσε τις πωλήσεις της κατά 29% στα 70,8 εκατ. ευρώ και οι εξαγωγές της αυξήθηκαν κατά 36% στα 46,4 εκατ. ευρώ –από το 2017 έχουν πενταπλασιαστεί– αντιπροσωπεύοντας πλέον το 66% του κύκλου εργασιών της.
«Προβλέπουμε ότι θα πάμε καλύτερα και το 2023», είπε ο κ. Τασόπουλος. «Έχουμε δυνατές σχέσεις με τους πελάτες μας και η διασπορά των δραστηριοτήτων μας, μας κάνει πολύ πιο ισχυρούς», ανέφερε. Για να συμπληρώσει «αυτό που έχουμε αποδείξει είναι ότι μπορούμε να λειτουργήσουμε ικανοποιητικά και να προχωρήσουμε. Όλα αυτά τα χρόνια τα καταφέραμε και σε αυτή τη φάση πάλι θα τα καταφέρουμε. Σίγουρα είμαστε σε ένα δύσκολο περιβάλλον. Δεν ξέρεις τι θα ξημερώσει και που θα κτυπήσει η επόμενη κρίση» είπε.
Τα νέο “think big” της γνωστής βιομηχανίαςRemaining Time-0:00FullscreenMute
Ποιο είναι όμως το νέο «think big» της γνωστής βιομηχανίας, πώς αποφάσισε να αντιμετωπίσει το κόστος ενέργειας τη φετινή χρονιά και ποια είναι τα επόμενα milestones.
Ο Μενέλαος Τασόπουλος ήταν σαφής. Η εταιρεία που διοικεί και στην οποία ελέγχει μαζί με τον κ. Γ. Γκάτζαρο το 48,2%, σκοπεύει να εκμεταλλευτεί την ισχυρή της θέσης ως παραγωγός για τρίτους βιομηχανικούς πελάτες και προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, αλλά ταυτοχρόνως να ενισχύσει περαιτέρω το δικό της χαρτοφυλάκιο με επέκταση και σε νέες δραστηριότητες στη λιανική, όπως είναι αυτή των απορρυπαντικών, και στον ξενοδοχειακό κλάδο. Στόχος είναι σε μεσοπρόθεσμη βάση το 50% του κύκλου εργασιών της, από 30% που είναι σήμερα, να προέρχεται από τα δικά της brands.
«Έχουμε φτάσει σε ένα σημείο εξυγίανσης του brand. Παλαιότερα ήταν το χειρότερο κομμάτι με τη μικρότερη συνεισφορά στις πωλήσεις» είπε ο κ. Τασόπουλος απαντώντας σε ερώτηση του Fortune Greece για αυτή τη στρατηγική απόφαση της εταιρείας. Σήμερα το 43% του τζίρου της εταιρείας προέρχεται από την παραγωγή προϊόντων για τρίτους, ενώ το υπόλοιπο ποσοστό μοιράζεται στις υπόλοιπες τρεις βασικές δραστηριότητές της, δηλαδή επώνυμα, ξενοδοχειακά και σαπωνόμαζα.
Αυτή η στρατηγική απόφαση προς τα επώνυμα αποτυπώνεται ήδη και στην πορεία των μεριδίων της Παπουτσάνης στο ράφι. Έχοντας τριπλασιάσει τα έξοδα επικοινωνίας πέτυχε τα τελευταία δύο χρόνια αύξηση μεριδίου αγοράς κατά 5,1 μονάδων σε αξία στα προϊόντα καθαρισμού χεριών, 10 μονάδες στο αντισηπτικό και ρυθμό ανάπτυξη πάνω από 60% στην κατηγορία αφρόλουτρου.
Σε αυτή τη στροφή εκτιμάται ότι κομβική θα είναι η συμβολή και του brand «Αρκάδι» που πρόσφατα εξαγόρασε η Παπουτσάνης. Μέσω αυτού η εταιρεία εισέρχεται στην κατηγορία των “home care” προϊόντων και στα απορρυπαντικά. Στόχος της εταιρείας είναι σε βάθος διετίας το μερίδιο του brand Αρκάδι στα home care προϊόντα που σήμερα είναι προνομιακός χώρος των πολυεθνικών να ανέλθει στο 3-5% στην κατηγορία. Για την εξαγορά του Αρκάδι, ο κ. Τασόπουλος είπε ότι μπορεί να είναι μια μικρή εταιρεία σε τζίρο, αλλά έχει δύο βασικά χαρακτηριστικά: τα προϊόντα που είναι κοντά σε αυτά της Παπουτσάνης και ότι η εξαγορά ανοίγει την «πόρτα» στην εταιρεία για είσοδό της στην κατηγορία house care . «Για εμάς ήταν μια στρατηγική κίνηση» σημείωσε.
Την ίδια στιγμή περαιτέρω ενίσχυση της θέσης της στην αγορά Hotel Amenities, η είσοδος στο D2C και η διεύρυνση της διείσδυσής στη σαπωνομάζα σε συνεργασία με πολυεθνικούς ομίλους, αποτελεί άλλο ένα σημαντικό πεδίο ανάπτυξης για την εταιρεία.
Για το 2023, η εταιρεία προγραμματίζει επενδύσεις της τάξης των 3 εκατ. ευρώ, ωστόσο έχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση ύψους 15 εκατ. ευρώ από EBRD και πόρους του TAA, για μελλοντικές επενδύσεις κατά την προσεχή τριετία σε φωτοβολταϊκά και πάνελ. Άλλωστε το υψηλό κόστος ενέργειας εξακολουθεί να αποτελεί το μεγαλύτερο «αγκάθι» όχι μόνο για την Παπουτσάνης. Όμως η τελευταία σε μια προσπάθεια να επιμερίσει το ενεργειακό κόστος, έθεσε στους βιομηχανικούς και ξενοδοχειακούς πελάτες της «ρήτρα αναπροσαρμογής» του ενεργειακού κόστους για το πρώτο τρίμηνο του έτους. «Η ενέργεια είναι το 5% του τζίρου μας. Αρχίζουμε και γινόμαστε ενεργοβόρα βιομηχανία» ανέφερε ο Μενέλαος Τασόπουλος.
Η εταιρεία πήρε πέρυσι την απόφαση να μην μετακυλίσει το κόστος ενέργειας, μετέφερε μέρος των ανατιμήσεων των πρώτων υλών στις τιμές, κυρίως σε παραγωγές τρίτων και σαπωνόμαζα, ενώ περιορισμένες ήταν και οι ανατιμήσεις στη λιανική. Μεσοσταθμικά η αύξηση που πέρασε στις τιμές ήταν 6,5-7% το 2022 σε μια αγορά με ανατιμήσεις 15-20%. ενώ στο πλάνο του 2023 δεν έχει προβλέψει νέες αυξήσεις τιμών, είπε απαντώντας σε ερώτηση του Fortune Greece.
Με βάση την υπάρχουσα υποδομή και τις προβολές για τα επόμενα έτη, η εταιρεία εκτιμά ότι θα επιστρέψει στα επίπεδα κερδοφορίας προ της κρίσης το 2025, ήτοι 18% περιθώριο κέρδους EBITDA και 10% περιθώριο κέρδους προ φόρων.